Nordyggen på Vågakallen (20.06.2019)  6

Written by johneriklaug (John Erik Laug)

Start point Djupfjorden, parkering (2m)
Endpoint Djupfjorden, parkering (2m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Vågakallen (943m) 20.06.2019

Fikk besøk på hytta av min gode venn Paul Anders som jeg vet at alltid er klar for en langtur i ukjent lende. Etter en rask brief på onsdag kveld ble vi enige om at jeg skulle lede hele ruta og vi bestemte oss for avmarsj rundt 10:00. Jeg regnet med at vi skulle klare bil-bil på 10 timer og rekke burger på Klatrekafeen med god margin.

Parkerte ved Djupfjorden rundt 10:00 og la innover langs venstre side av fjorden frem til Djupfjordsvatnet. Kikket misunnelig opp på de som koste seg på Bare Blåbær og tenkte det hadde vært behagelig å være ferdig med anmarsjen her. Vi skulle derimot videre og tråkket oss forbi Djupfjordvannet (fantastisk fin sandstrand i enden av vannet) på relativt knotete sti. Etter vannet ble stien mindre synlig og vi scramblet mer eller mindre opp i røysa helt til vi sto på ryggen mellom Breitinden og Vågakallen (luftig klyving de siste meterne!). Boka sier 1-2 timer på anmarsjen - vi var åpenbart i dårlig form, for jeg tror vi klokket nærmere 3 timer hit.

Fin sandstrand i enden av Djupfjordvatnet

Vi havnet litt for langt nord og fikk derfor en ekstra løpende taulengde med grei, eksponert klyving i starten. Første "egentlige" taulengde gikk greit med et lite bratt opptak i starten (4) og opp til en god standplass. Deretter var det et par tre taulengder med enkel klatring opp til lunsj-hylla (gikk litt feil her først og trodde et stort flatt parti lenger ned på ryggen var lunsj-hylla, så vi var gode og mette da vi traff riktig hylle). Herfra var det morsomme opptak på 20-30 meter i velsikret kamin (4+) gjennom en liten tunell på slutten og opp til god standplass.

Flott kamin med kileblokker og velsikret klatring!
Bildet tatt igjennom "tunellen" på toppen av kaminen.

Videre relativt enkel klatring, men igjen gikk vi litt feil og havnet for langt til høyre ut på ryggen. Gikk et kort bratt dieder opp på et sva som var dekket av mose (åpenbart ikke vanligste vei) og så den store hammeren med tydelige riss som skulle være taulengde nr 10 et stykke foran oss. Satte en god standplass her og begynte på det fine velsikrede risset (4+). Prøvde meg på en snarvei ut til høyre etter 15 meter, men måtte tilbake i veggen og lay-backe risset 10 meter til før jeg var oppe ved en god standplass bak en stor blokk.

Nydelig rissklatring på 10. (11. for vår del) taulengde.

Neste taulengde var en travers ut til høyre på et stort flak og ekkel nedoverklatring på dette til en stor kamin. Vanskelig å kommunisere her og jeg satt kiler litt klønete så jeg endte med et voldstomt taudrag. Tunge tak med taudrag opp på svaet på selve ryggen igjen.

Herfra gikk vi løpende opp til det berømte "gapet" hvor vi satte en liten standplass før vi hoppet over for å være på den sikre siden.

Gikk ut av tauet her og kløyv enkelt rundt til venstre for toppen og opp normalveien siste 50 høydemeter. Klokken var blitt nesten midnatt, så drømmen om burgeren på Klatrekafeen var knust. Det gjorde ikke mye når vi fikk nyte toppen av Vågakallen helt vindstille i midnattsol. Skyggen av toppen som kastet seg ut i Vestfjorden var helt magisk!

Fornøyde typer på toppen!
Ikke noe å si på utsikten fra toppen! Henningsvær i midnattsol.

Vi gikk normalveien ned igjen, men etter 100 høydemeter var jeg sikker på at vi var på feil sted (hadde gått normalveien for noen år siden og kunne ikke huske at det var så vanvittig vedvarende og bratte crux nedover). Vi gikk tilbake til toppen og fulgte stien nedover på nytt mens vi passet på å følge vardene. Havnet noe lenger til venstre og fant ruta som unngår det bratte cruxet (grad 3 fant vi senere ut - kjipt å klatre nedover usikret med tunge sekker og tunge ben).

Grei kryssing av "taket" som er cruxet på normalveien.

Videre fulgte vi normalveien ned over "taket" (bratt eksponert sva med god friksjon). Vurderte det som unødvendig med sikring her. Et par bratte renner på snø, løsgods og gjørme og vipps så var vi nede ved enden av Djupfjorden igjen. Det var to ganske møre kropper som var tilbake i bilen klokken 04:00. Ganske nøyaktig 18 timer etter avmarsj.