Nona (04.08.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Nona (1,011m) 04.08.2019
Visits of other PBEs Nona lommeparkering Toppsundveien (12m) 04.08.2019

Nona er høyeste fjell på Grytøya, så det passet godt med en tur opp her etter å ha vært på Storgalten dagen før. Kjørte vestover fra fergeleie på Bjørnå til vi kom til Nona lommeparkering Toppsundveien, en møteplass der vi plasserte bilen godt ut i siden. Gikk kanskje 100 meter langs veien vestover til vi kom der skogsbilveien starter, mellom to hus. Fulgte skogsbilveien gjennom ei grind og videre til ett jorde der den forsvant. Krysset jordet og fant ett tråkk som gikk østover til en bekk som stien fulgte oppover til Vadskindalsvannet. Fjellene lå i tåka, men vi holdt oss under tåka til vi kom til vannet. Da begynte steinura og vi gikk inn i tåka. Fulgte sti videre, rødmerking, var ett stikryss ikke så lenge etter vannet, følg merkinga til venstre her, se bildet. Tåka begynte å lette etterhvert så vi fikk sett toppen vi skulle på. Fulgte merkinga nedenfor toppen som førte til ei bratt kløft med mye løs stein. Kløfta førte opp til ryggen som vi fulgte til topps. Litt vanskelig å se merkinga i blandt, og tendens til klyvind, men gikk greit å komme seg til postkassa som man kommer til først. Deretter var det bare ett lite stykke å gå til høyeste punkt. Utrolig fin utsikt og tåka lå og svevde under oss. Brukte ca 2,5 timer til toppen. Hadde en god pause før vi gikk samme vei tilbake. Mistet merkinga på ryggen men kom ned stort sett samme vei som opp. Totalt fem timer på tur. Viggp var med.

Her starter turen
Stidele etter vannet, følg merkingen til venstre
Tåka letter litt og vi ser ryggen vi skal opp på
Mye løs stein i kløfta her
Utsikt mot toppen fra postkassa