Halshøgda (03.08.2019)

Written by Ofisk (Odd Fiske)

Ascents Halshøgda (1,129m) 03.08.2019 16:39
Visits of other PBEs Litlendalen p-plass (805m) 03.08.2019 17:52

Fra Budalen følges veien sørover til Enmoen og Endalsvollen hvor det er bomavgift. Her tas veien videre til Endalen og parkeringsplassen ved Litlendalen. Ved parkeringsplassen er det plassert benker for rast og ved elven er det fine badekulper.

Turen starter ved p-plassen og vi følger veien som etter fire-fem hundre meter går over til traktor/kjerrevei (som går til Finntjønna). Vi følger denne videre over Ena og ca fem hundre meter til. Her ser vi stien på andre siden av Ena og krysser elven igjen. Herfra fin sti opp moreneryggen og opp til et langsgående gjerde. Her følger vi stien videre opp langs gjerde. På den andre siden av gjerde, er det et 30 talls vedder som går å beiter. Stien avslutter ved gjerde og vi går videre rett opp mot toppen. På toppen stor fin varde med solcellestrøm for diverse målinger. Etter å ha studert litt utsikt og tatt noen bilder, kom to trivelige damer på toppen. Det ble en lang og trivelig prat om bl.a. den fine Endalen. Retur samme vei tilbake. Og ved badekulpen ble turen avsluttet med en lettere avkjøling. Denne turen i Endalen er av de beste i Midtre Gauldal så langt :-)