Morsom klyving til Vassdalstinden, Ørsta - over tåka (03.08.2019)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Vassdalstinden (1,277m) 03.08.2019 12:02
Visits of other PBEs Vassdalstinden - inngang til østrenna (1,020m) 03.08.2019 09:37
Vassdalstinden - klyvepunkt (1,165m) 03.08.2019 09:37
Vassdalstinden - klyving til varden (1,270m) 03.08.2019 09:37
Vassdalstinden - rute fra sørøst (Vallasætra) (330m) 03.08.2019 09:37
Vallasætra p-plass (323m) 03.08.2019 09:37

Siste dag i sunnmørsferien min, og en riktig kremtopp ventet. Jeg hadde kvelden i forveien kjørt opp til Vallesætra, og overnattet i bilen. Hadde snakka lenge med en eldre hytteboer her oppe, og fått noen tips til turen, men egentlig visste jeg nok det meste allerede, pga grundig research.

Kveldssol på Vassdalstinden, tatt kvelden i forveien ved veien inn til Vallasæter.

At det var tåke neste dag, gjorde at det ikke ble så fryktelig varmt, og det var kjekt, for det er mange bratte bakker som skal forseres; nesten 1000 hm på snaue 2,5 km.

Ruta går ganske rett opp ryggen/gressflanken midt i bildet, hele tiden til venstre (sør) for bekken.
Kommet inn i Bukkedalen, hvor man går en meget snau kilometer nordover på vestsiden av elva, før en svinger opp mot venstre (vest).
Tåka begynner å lette, mens jeg starter grusbakkene oppover i østflanken. To damer går oppi lia her, og vi kommer snart i snakk.

Klyving til topps
Etter grusbakkene/ura, skal man inn til høyre for en renne, hvor det blir litt klyving, før det igjen åpner seg og blir noe lettere i østflanken.

Her har jeg markert inngangen til østrenna. Litt småklyving her, men det er nok eklere på vått føre.

Ruta går bare så vidt oppom østegga, men holder seg ellers like sør for denne - etter hvert i brattere terreng.

Ved den varda ruta passeres denne fotogene "stabben" på østegga.

Et bratt sted bommet jeg på ruta, og det ble straks krevende klyving, før jeg igjen var på rett spor. (På returen fant jeg rett sted, men også her er det klyving.
De siste 5-6 meterne opp til varden var meget bratte, men med gode tak.
Ser her ned renna fra toppen:

Ved varden. Det er en skikkelig forreven topp, dette her.
Fikk låne flagget til en av damene. Saudehornet stikker opp av tåka i bakgrunnen.
Panorama over tåka.

Den røde nåla og for så vidt også kartet stemmer ikke helt med hvor varden er plassert på denne toppen. Varden lot til å stå på høyeste punkt, men toppen er forreven, så ikke godt å si.

Sammen med de to damene ble jeg sittende og spise og snakke en lang stund, før jeg returnerte før dem. Jeg ville gjerne ha et forsprang, for her var faren for steinsprang utløst av andre betydelig. Nedi Bukkedalen møtte jeg på to andre som skulle opp, og ville ha tips om ruta.