Storgalten - X-kommunetopp Bjarkøy (03.08.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skjellesvikgalten (987m) 03.08.2019
Visits of other PBEs Skjellesvika p-plass (40m) 03.08.2019

Jeg og Viggo forsøkte oss på Storgalten i starten av juni, men da var det for mye snø og dårlig vær så vi måtte snu. Nå var værgudene på vår side, det lave skydekket som lå der om morgenen forsvant før vi kom til toppen, og snøen hadde forsvunnet. Vi kjørte til Skjellesvika p-plass en parkeringslomme på høyre side av veien der vi satte fra oss bilen. Fulgte skogsbilvei opp til et lite bygg ved en dam, deretter var det bare å gå i terrenget oppover, ingen sti å se. Første stykke var bratt med krattskog før vi kom opp til steinura. Fulgte steinura oppover til ca 700 moh der det flatet ut litt før ryggen smalner og det blir litt småklyving og litt mer utfordrende å finne veien videre, men ingen problem og føles ikke utsatt. Det var her vi måtte snu forrige gang, men nå gikk det greit å komme seg til toppen. Kjempfin utsikt og hadde en god pause på toppen. Brukte 2 timer og 45 minutt til toppen. Samme vei tilbake og totalt 5 timer og 40 minutt på tur. Viggo var med.

Dagens turmål
Mye steinur men fin utsikt
Her smalner ryggen
Endelig på toppen
Fin levegg med postkasse på toppen