Eikenes (02.08.2019)  2

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Eikenes (156m) 02.08.2019 13:08

Bushing, bushing, bushing. Gjengrodde traktorveier! Men fin utsikt, særlig på 149 toppen.

Kjørte skogsveien til enden øst for toppen. Tok brua over elva ved Breiva. Ser fryktelig privat ut, og det ser ut som det stopper på andre siden av brua. Ta rett frem (høyre spor). Om ikke lenge er man oppe på en litt større traktorvei. Man kan også kjøre over elva helt nede ved Søndeled. Bommen som er avmerket på kartet stoppet i hvert fall ikke meg forrige gang jeg prøvde å nå denne toppen. Var her nemlig med Halvor og Ann Kristin, da jeg lovet traktorvei helt opp. Men vi ga opp etter hundre meter da det var gjengrodd.

Men denne gangen fikk det stå til. Lange bukser og genser for å holde flåtten ute. Traktorveien er veldig gjengrodd. Til slutt syntes jeg terrenget var mer fristende. Slet meg oppover for så å innse at det var flere topper. Måtte en del ned før toppstøtet. Litt utsikt østover fra toppen, men bedre utsikt fra 149 toppen som jeg var oppom på returen. Lagde en runde, men stiene var gjenvokst også her.

Ingen tur jeg vil anbefale!

Toppunktet!
Ser ned på Hirsdalen.
Fin utsikt sørover fra 149-toppen mot Heiberg (med mast) og Hasåsen ved Søndeled (bak litt til høyre i bildet).