Store Bentsjordtinden (02.08.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Brokskaret p-plass (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 02.08.2019 12:56
Visits of other PBEs Brokskaret p-plass (25m) 02.08.2019 11:02
Etter overnatting i Tennevoll skulle jeg fly hjem fra Tromsø. Været var fortsatt nydelig, og etter tidlig frokost på FjellKysten Hotell kjørte jeg nordover; ville utnytte dagen før flyavgang til en "kort" fjelltur og valget falt på Store Bentjordstinden. Kjøringen, spesielt utover Balsfjordhalvøya, tok imidlertid lengre tid enn antatt, og ved ankomst Brokskaret var det jeg hadde trodd var "romslig med tid" ikke lenger det..Ga meg selv max 2 timer på å nå toppen, klarte jeg ikke det, måtte jeg gjøre vendereis..Svært bratt opp bjørkeskogen i starten, kjente syra godt i lårene opp her. Over tregrensen et flatere parti, men så bare opp, opp, opp...
Over tregrensen. Toppen synlig midt i bildet

Brukte 1t 55 min opp, og var (såvidt) innafor.. Flott utsikt, kunne t.o.m peke ut noen fjell jeg hadde vært på!
Utsikt øst, bl.a med Hamperokkens umiskjennelige profil
Senja i sørvest med bl.a Breidtinden ca midt i bildet
Toppvarden sett fra like høyt nordlig toppunkt
Tromsø i sikte

Hyggelig prat med et par som i motsetning til meg så ut til riktig å kose seg på toppen. Da jeg spurte hvor lang kjøretid det var inn til Tromsø, og de sa jeg burde regne en god halvtime, var jeg ikke lenger "innafor"(hadde sett for meg max 20 minutters kjøring..) Så det ble en rask retur (også); vel nede ved bilen så jeg meg nøye rundt og tok et lynraskt skifte til tørt tøy, før kjøring mot Tromsø. Jeg rakk flighten min..
Ble litt i overkant pustpes og laktat og lite topptid dette..
Men bevares; flott tur likevel!