Adlerweg fra st Johann in tirol til Innsbrück (11.07.2015)

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Characteristic Expedition
Ascents Rofanspitze (2,259m) 11.07.2015 09:00
Birkkarspitze (2,749m) 15.08.2015

Link til turen: https://www.tyrol.com/things-to-do/sports/hiking/eagle-walk
Flott tur fra St Johann til Innsbruck. Det eneste som plaget oss var varmen. Dagen startet med 22 grader for å stige til 32-33 grader på ettermiddagen hver eneste dag.
Det er to måter å oppleve de ville fjelltoppene i Tyrol på. Den ene måten er ombord i flyet på veien inn til Innsbruck. Den andre måtenen , mer krevende og utfordrende er å spasere Adlerweg i dens hele lengde fra St Johann i Tyrol i øst og til St Anton am Arlberg i vest. På turen passerer du Wilder Kaiser, Brandenberg, Rofan, Karwendelog Lechtaler Alpen. I tillegg vil du også se på avstand Grossglockner, Grossvenediger og som en bonus vil du også passere sydsiden av Zugspitze, Bayerns og Tysklands høyeste fjell. Hele etappen består av 23 etapper fra St Johan til St Anton med samlet lengde på ca 300 km og totalhøyde 17 000 meter.
Turen vår tar for seg de første 12 etappene med samlet oppstigning på 9 500 meter, fra St Johan til Innsbruck. Turen krever at en er i fysisk god form og har en sikker fot og ikke plages av svimmelhet på grunn av høyden (minimumskrav er Fjerdingens grønne T-skjorte). De mest utsatte strekningene er sikret med vaiere og eventuelt rekkverk. Det er faktisk snakk om en lang vandretur i fantastisk vakre og avvekslende omgivelser. Det overnattes på hytter eid av turistforeningen DAV (Deutsche Alpin Verein) og private Gasthaus. Det serveres frokost og middag på samlige hytter og gasthaus bortsett fra i St Johann, Kufstein og Innsbruck hvor det serveres frokost.

DAG 0 Avreise
Vi reiste fra Torp flyplass med Austrian airlines til Innsbruck via Wien. Avg. kl 07.45 og ankomst Innsbruck kl 10.40. Her tar vi toget fra Innsbruck og til St Johann i Tirol. Avgang kl 12.30 og ankomst 13.35. Vi overnatter på hotell i St. Johann Tyrol. St Johann er en kjent turistby både sommer som vinter. Byen har 8500 innbyggere.

DAG 1 - 11.juli 2015
Etappe 1: St. Johann (660 moh) – Rummelhof - Gaudeamushütte (1263 moh)
Oppstigning: 1070 meter Avstand: 12 km
Nedstigning: 460 meter Gåtid: 5.20 h
Høyeste punkt: 1545 meter
Overnatting: Gaudeamushütte (DAV) 54 sengeplasser.
Vi startet etter en god frokost på hotellet og fulgte hovedveien og deretter Hinterkaiserweg til Rummlerhof (50 min). Fra Rummlerhof hvor Adlerweg starter offisielt følger en skiltet til Hinterkaiser og den smale asfalterte veien opp mot Haus Maurerhof hvor veien slutter. Herfra fulgte vi skilting til Schleierwasserfall, en lett stigning oppover. Krysset en skogsvei og følg de rød-hvite markeringene langs bekken. Stien svinger til venstre inn på en skogsvei og deretter til høyre mot Schleierwasserfall. Du kommer til fossefallet ned en bratt sti ned gjennom skogen til Diebsöfen.Et kort parti av denne stien har permanente faste vaiere for beskyttelse. Her stuper en foss ned langs en loddrett fjellvegg. Gå ned til fossen og følg merket sti til hulen (stien går gjennom hulen). Fra Diebsöfen er det en lett oppstigning opp til den imponerende Schleier Wasserfall hvor du går mellom fossen og fjellsiden. Herfra fortsetter veien til Obere Regalm (1315 m), hvor en passerer langs de 60 meter høye klatreveggene. Et populært klatreområde. Vi passere en ny foss og videre ned gjennom beitemarker til du snart kommer et veiskille hvor du tar til høyre og så er det oppover igjen. Fulgte stien til toppen av Regalm. Herfra har du en flott utsikt over ville fjellskrenter som Ackerl- og Maukspitze. Etter å ha beundret den flotte utsikten av toppene i Wilder Kaiser, følger en stien opp til det høyeste punktet på denne etappen til fjellklatrerens grav. Herfra begynte nedstigningen til Gaudeamushütte (1263m), en av de mest populære fjellhyttene i Wilder Kaiser.

DAG 2 – 12.juli 2015
Etappe 2: Gaudeamushütte – Hintersteinersee(918 moh)
Oppstigning: Via Grüttenhütte: 800 m Avstand: 15 km
Nedstigning: Via Grüttenhütte. 1130 m Gåtid: 6:00h
Høyeste punkt : Før Kaiser Hochalm 1468 meter
Overnatting: Gasthaus Bärnstatt.
Fra Gaudeamushütte fulgte stien opp til Grüttenhütte. Meget bratt opp til hyttam men greit å gå. Derfra fulgte vi stien til Hintersteinersee.
Denne søndagsmorgenen startet litt dramatisk med voldsom helikoptertrafikk i lav høyde. Etter ca en halv times kom vi til ulykkesstedet hvor en mann lå død ca 12 meter nedenfor stien. Leste i avisa neste dag at en 43 år gammel mann var på klatretur i fjellet over stien sammen med kona. Han mistet grepet og falt 10-12 meter ned på stien og deretter videre. Grunnen til ulykken var at det var populært å klatre her uten sikring. Etterlot seg tre barn. Ingen hyggelig opplevelse.

DAG 3 – 13.juli 2015
Etappe 3: Hintersteinersee – Kufstein (499 moh)
Oppstigning: 750 meter Avstand: 17 km uten heis
Nedstigning: 375 meter Gåtid: 3.30 h + 1.00 time med heis ned til Kufstein
Høyeste punkt: Hochegg 1470 moh
Overnatting: Mange muligheter

DAG 4 – 14.juli 2015
Etappe 4:Langkampfen Bahnhof (489 moh) – Buchackeralm (1350 moh)
Oppstigning: 1350 meter Avstand: 11 km
Nedstigning: 500 m Gåtid: 5.15 h
Høyeste punkt Koghordndl 1645 moh Grad: Rød/Svart
Overnatting i Gasthaus Buchackeralm

DAG 5 15.juli 2015
ETAPPE 5: Buchackeralm – Pinegg/Acherwirt (711 moh)
Oppstigning: 980 meter Avstand: 16 km
Nedstigning: 1630 meter Gåtid: 6.50 h
Høyeste punkt: Kienberg 1786 moh Grad: Rød/svart
Overnatting: Gasthaus Gwercherwirt.

DAG 6 16.07.2015
ETAPPE 6: Pinegg – Bayreutherhütte (1000 moh)
Oppstigning: 940 m Avstand: 15 km
Nedstigning: 100 m Gåtid: 5h50m
Høyeste punkt: Wimmerjoch 1326 moh
Overnatting: Bareutherhütte (DAV)

DAG 7 – 17.juli 2015
ETAPPE 7: Bayreutherhütte – Erfürterhütte (1831 moh)
Oppstigning: 1359 meter Avstand: 17 km
Nedstigning: 500 m Gåtid: 7.30 h
Høyeste punkt: Rofanspitze 2259 moh Grad: Svart
Overnatting: Erfurterhütte (DAV, 74 senger) eller Mauritz-alm
Vi fulgter stien opp til Vorderes Sonnwendjoch på 2224 meter så flatt mot Sagzahn på 2228 meter og dagens høyeste punkt. Videre ned mot E4 eller Alpin rute 01 som vi var inne på i går. Vi følger denne stien forbi Rofanspitze og deretter skrått oppover før den passerer Schafsteigsattel nordøst for Rofanspitze. Her velger vi om vi legger turen over Rofanspitze. Etter Rofanspitze følger skilting til Erfurter Hütte eller Rofanseilbahn og på stien sør for Rofanspitze er det nesten flatt over til Joch. Stien fører deretter slakt ned i en grønt beiteområde. Herfra fortsetter en lett nedover fjellet til Erfurter Hütte ved siden av fjellstasjon av Rofanseilbahn. Like før mål fører stien forbi Mauritzalm. Fra Schafsteigsattel følges skilting Erfurt Hütte eller Rofanseilbahn.

DAG 8 – 18. juli 2015
ETAPPE 8: Erfurterhütte – Lamsenjochhütte (1953 moh)
Oppstigning: 1000 meter Avstand: 16 km
Nedstigning: 876 meter (med heis) Gåtid: 5.00 h + heis 1.30 h
Høyeste punkt: Lamsenjochhütte 1953 moh Grad: Rød
Overnatting: Lamsenjochhütte (DAV, 114 senger)

DAG 9 – 19. juli 2015
ETAPPE 9: Lamsenjochhütte – Falkenhütte (1848 moh)
Oppstigning: 750 meter Avstand: 11 km
Nedstigning: 850 meter Gåtid: 4.30 h
Høyeste punkt: Lamsenjoch 1953 moh Grad: Rød
Overnatting: Falkenhütte (DAV, 148 senger)

DAG 10 – 21. juli 2015
Etappe 10: Falkenhütte – Karwendelhaus (1771 moh)
Oppstigning: + 400 meter Avstand: 8 km
Nedstigning: - 500 meter Gåtid: 3.15 h
Høyeste punkt: Falkenhütte 1953 moh Grad: Rød
Overnatting: Karwendelhaus (DAV, 148 senger)

DAG 11 - 22.juli 2015
Karwendelhaus – Hallerangeralm (1786 moh)
Oppstigning: 1550 meter Avstand: 13 km
Nedstigning: 1550 meter Gåtid: 8.00 h
Høyeste punkt: Schlauckarsattel 2639 moh Grad: Svart
Overnatting: Hallerangeralm (Privat) eller Hallerangerhaus (DAV, 92 senger)
Vi startet fra Karwendelhaus og fulgte stien opp mot Birkkarspitze. Stien startet meget bratt i begynnelsen, men ble slakere etter hvert. Fulgte stien oppover den endeløse Schlauchkar. Ruten fører forbi krysset opp til Hochalmkreuz og Brendel. Den beholder her på retning og blir litt langtekkelig opp til Kar. Vardene angir også retningen her. Stien ble nå stadig brattere etter hvert. Fra Schlauchkarsattel (2639 meter) og deretter forbi Birkkarhütte (nødhytte) og med tausikret klatring langs en enkel rygg opp til toppen av Birkkarspitze (2749 meter) med korset. Fra toppen og ned igjen og tilbake til Schlauchkarsattel og sørover. Først gikk turen ned gjennom steinblokker, og med faste kabler i ca 200 meters lengde og bratt ned i den vestlige Birkkar. Videre nedover en på en god sti så igjen ganske bratt. Fulgte dalbunnen i retning Kastenalm eller Hallerangerhaus. Deretter gikk det bratt oppover i fjellområdet Lafatscher til Almhaus. Dette var en meget hard etappe å gå.

DAG 12 23. juli 2015
Hallerangerhaus – Hafelekarhaus (2269 moh) – Innsbruck (574 moh)
Oppstigning: +1050 m Avstand: 13 km
Nedstigning: -550 m Gåtid: 5.30 h + Heis 50 min
Høyeste punkt: Mannlscharte 2274 moh Grad: Svart
Fra Hafelekarhaus (2269 moh) med heis ned til Innsbruck.
Overnatting: Hotell i Innsbruck
Dag 13 Hjemreise
Fly fra Innsbruck via Wien . Dro inn til sentrum for en liten sightseeing da flyet til Oslo gikk senere på kvelden.