Kveldstur til Spanstinden - Lavangen kommune (01.08.2019)  5

Written by Stigun GSM

Start point Spanstinden p-plass (425m)
Endpoint Samme (425m)
Ascents Spanstinden (1,457m) 01.08.2019 19:22
Nødvendig hjemreise fra vår påbegynte sommerferie i Troms og Nordland etter at vi dagen før hadde fått melding om at min far noe uventet var død. Jeg hadde sett Bente vel av gårde fra Evenes tidligere på ettermiddagen, og skulle selv kjøre leiebilen tilbake til Tromsø og fly hjem neste dag. Været var fortsatt fint, og jeg tenkte at sorg og tunge tanker er lettere å takle i vakker natur enn på et trangt hotellrom, og stanset derfor ved E6 like nordøst for Gratangsbotn for en kveldstur på Spanstinden.
Stor fin P-plass med infotavle ved stistart Spanstinden. Toppen er bak bjørketreet nesten ute i høyre bildekant

Flere biler stod parkert på den romslige parkeringsplassen og jeg la av gårde på lettgått hovedsakelig jord/grussti som slyngte seg oppover sørøstflanken av fjellet. Traff flere på vei nedover, som kunne fortelle at det var "langt" igjen. Et stykke oppe kryssing av et par snøfelter før siste stykket til toppen som gikk i ur, dog ikke av det vanskeligste slaget.
Toppen i sikte, litt til høyre for midten

I vest og nordvest hadde tåken seget innover, og bare de høyste toppene raget over tåkehavet. Langt i vest kunne jeg skimte den karakteristiske profilen av Møysalen, ellers dro jeg kjensel på lite av topper.
Toppvarden. Bare de høyeste toppene rager over tåkehavet i nordvest

Så å si vindstille på toppen, og et spesielt kveldslys. Inntok et måltid på toppen; stillheten bare brutt av fjern bilstøy nede fra E6 tusen høydemeter lavere
Spanstinden 1457
Utsikt sørøst, med bl.a. E6
Atskillig brattere ned til Spansdalen mot nord..

På vei ned igjen traff jeg igjen en dame med en velvoksen schæfer øverst i ura som jeg hadde passert på veien opp. Jeg kunne berolige henne med at tåken, som sakte men sikkert hadde krøpet innover; nå også øst for Spanstinden, ikke innhyllet toppen. Forhåpentligvis fikk hun se solen dukke ned i tåkehavet fra toppen, hva vet jeg..
Fjellfiol lyste opp flere steder langs stien

Det gikk radig nedover på den gode stien, et stykke i tåke, men nederst ble det sikt igjen. Relativt kort kjøring til fin overnatting og god nattesøvn på FjellKysten Hotell i Tennevoll.
Spanstinden sett fra Tennevoll neste morgen

Verdig avslutning i nord!

Written by knutsverre 01.08.2019 21:25

Fem kommunetopper med PF>1000 på like mange dager! Dette står det respekt av Stig! God reise sørover til deg og Bente!

Sv: Verdig avslutning i nord!

Written by Stigun 01.08.2019 22:23

Takk for det Knut! Begynner visst å komme i brukbar form, i alle fall til middelhavsfarer å være. Takk for fantastisk tur på tirsdag, det kan simpelthen ikke bli bedre!