Nordre Skagastølstind (01.08.2019)  6

Written by marithovi (Marit Hovi) GSM

Start point Turtagrø (886m)
Endpoint Turtagrø (882m)
Ascents Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 01.08.2019 10:27
Visits of other PBEs Turtagrø Hotell (883m) 01.08.2019 20:20

Flott tur i storslåtte omgivelser med hyggelig turfølge Geir Claussen. Perfekt turvær.
Vi satt en halv time på toppen, - i så vindstille det kan bli på 2167 meter - og nøt utsynet til toppene i Hurrungene på alle kanter, et helt magisk sted.
Fin sti fra Tindeklubbhytta ved Heimste Skagastølsvatnet (1344) opp til 1590, og mye små varder helt opp til ca 20 høydemeter under toppen. Vi valgte å gå opp fra nord, og ned enda litt lenger mot øst. Litt løst, men helt greit.
Litt vanskeligere å se vardene og 'stien' ned fra toppen til platået på vei ned, jf kartet.
En svært vakker dag.

Fra nederst i Skagastølsbotnen, en utrolig vakker dag!

Mye vann i elva fra Skagastølsvatnet ovenfor demningen.

Tindeklubbhytta og Skagastølstindene

Dyrhaugsryggen

Tindeklubbhytta nede ved Heimste Skagastølsvatnet, Skagastølsdalen og Turtagrø. Jostedalsbreen i vest.

Kolnosi med vannet på 1584.

Fremste Skagastølsvatnet (1370) og Dyrhaugsryggen. Skagastølsbreen til venstre.