Storvigilen og Tverrvigilen (31.07.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Ljøsnåvollen (760m)
Endpoint Ljøsnåvollen (760m)
Ascents Tverrviglen (1,486m) 31.07.2019 17:24
Storviglen (1,561m) 31.07.2019 17:25
Visits of other PBEs Ljøsnåvollen seter (760m) 31.07.2019 14:54

Etter en fin sykkeltur, dog noe tung med baggasje og Vinjar baki vogna, ble det en hyggelig kaffepause utafor den flotte sætra før jeg satte av gårde mot Storvigilen. Vinjar og Ove skulle kose seg med oppsetting av telt og bading i elva. Fin og lettgått sti oppover de slake kilometerne i retning Storvigilen. Traff ei dame på retur da jeg tok av fra stien og peilet meg inn på toppen. Traff også et annet par som var på vei ned fra selve toppunktet. Ellers fikk jeg terrenget for meg selv. Kald nordatrekk på toppen, men tok meg tid til en matstopp før jeg fortsatte ned i skaret og opp mot Tverrvigilen. Relativt lettgått terreng det meste. Flott utsikt mot Femunden, Sverige og ellers alle retninger i dette åpne landskapet.

Returen gikk lett, etter jeg hadde passert det mest steinete partiene var det bare å jogge tilbake igjen på den fine stien. Passerte det paret jeg hadde hilst på like før toppen. De hadde satt opp telt like ved skoggrensa. Der var et interessant insektsområde!! Når det er sagt, var det ikke særlig bedre nede ved Ljøsnavollen. Det svermet av mygg og knott overalt, rundt og inni forteltet nå når vinden hadde løyet. Måtte ha igjen den største luftingen for å unngå hundrevis av blodtørstige knott i Innerteltet. Men, temperaturen var heldigvis mer levelig enn de siste dagene på tur og vi sovnet omsider alle tre og sov helsigvis til langt ut på morgenkvisten :-)

Flotte Ljøsnåvollen som driver med god, gammel sæterdrift, hesjing og opprettholding av kulturlandskap. De har tilbyr også lett servering og overnatting i hytter uten strøm og vatn for de som ønsker det.
De første ca 2 km går gjennom skog, før man endelig ser mot fjellet og landskapet åpner seg opp
Mot storvigilen
Enslig rein også oppi her