Tsjekkias høyeste topp, Snezka (31.07.2019)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Pec pod Snezkou (781m)
Endpoint Pec pod Snezkou (774m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sněžka (1,602m) 31.07.2019 13:42
Onsdag hadde Kristine, Hans Thorvald, Johannes og jeg bestemt oss for å ta en tur til Tsjekkias høyeste fjell, Snezka, som ligger på grensen til Polen. Vi spiste frokost på Residence Bologna da serveringen åpnet halv 8, og gikk deretter i et kvarter til Europcar hvor vi leide bil for turen. Johannes var dyktig sjåfør, og takket være, og på tross av GPS, som først ledet oss inn på en stengt veg pga anleggsarbeid, kom vi litt senere enn antatt til utgangspunktet i turiststedet Pec pod Snezkou. Uten GPS hadde vi nok hatt problemer både ut av Praha, og for å finne fram. I Pec pod Snezkou hadde vi tenkt å ta bilen innover mot gondolbana, men her var det fullt og stengt, men vi fant en grei parkeringsplass ikke altfor langt unna. Gikk først litt på asfalt i byen, men fant fort det gode råket som ledet oss gjennom tett skog opp til Bouda Ruzohorky, en bondegård med rndballer og husdyr, samt flott serveringssted.Deretter fulgte et stykke med traktorvei, til vi passerte mellomstasjonen på gondolbana, derfra på godt opparbeidet råk helt til topps. De siste ca. 50 høydemetrene var det snaufjell, før det et belte med buskfuru, etter den tette barskogen. På toppen var grensa til Polen markert med grensemerker, og det var mye folk på toppen, mange kom opp fra polsk side hvor det var traktorvei, mange kom også med gondole, og mange kom også som oss, som fotturister fra tsjekkisk side. Mye installasjoner av diverse slag på toppen. Samme vei ned igjen, hadde en lengre stopp på Bouda Ruzohorky hvor jeg sto i kø for servering, men ga opp. Derfor smakte det ekstra godt med pizza og god tsjekkisk pils da vi kom ned igjen i bebyggelsen. Dette måltidet inngår tidsbruken på turen, da jeg startet appen da vi gikk fra bilen, og stoppet den ved ankomst bilen igjen. Bilturen tilbake til Prahagikk helt smertefritt, da vi fant en litt annen rute, takket være GPS'n på Hans Thorvalds telefon. En meget fin tur. Dette ble min andre nasjonstopp, den første var naturlig nok Galdhøpiggen, så nå er det på tide å melde seg på nasjonstopplista, holder jeg skjemaet kan det bli 4 innen jeg fyller 130 år!
Fint råk i tett barskog på starten av turen
Bouda Ruzohorky, bondegård med mye rundballer, og serveringssted
Vi ser toppen av Snezka
Toppen av Snezka, med vegetasjon nesten til topps, buskfuru dominerende art før snaufjellet
På toppen av Snezka
Hans Thorvald og Kristine på grensen mellom Polen og Tsjekkia
Utsikt mot Polen
På toppen, ikke akkurat noen jomfruelig topp
På toppen
Røsslyng på toppen
buskfuru på veg ned fra toppen
Buskfuru
Storfe på Bouda Ruzohorky
Tsjekkisk øl smakte godt etter turen