Hermannsdalstinden - Moskenes, vakrere blir det ikke! (30.07.2019)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Forsfjorden kai (5m)
Endpoint Samme (5m)
Ascents Tennestinden Sørvest (448m) 30.07.2019 12:50
Hermannsdalstinden (1,029m) 30.07.2019 15:50
Visits of other PBEs Lofotodden nasjonalpark (100m) 30.07.2019
Forsfjorden hurtigbåtkai (1m) 30.07.2019 11:30

Hermannsdalstinden - når terningkast seks ikke strekker til ....!

Med varslet godværsperiode i Lofoten dro jeg avgårde nordover så fort jeg kunne. Lang kjøring første dag fra Bergen til overnatting i Grong. Dagen etter videre til Bodø der jeg tok fergen over til Moskenes (forhåndsbestilt).

Landegode passeres i Vestfjorden mellom Bodø og Moskenes

Ankom Moskenes kl 22 og kjørte mot forhåndsbestilt og bekreftet Airbnb-overnatting på stedet. Fant huset, men her var alt lukket og låst. Ingen svar på eiers mobiltelefon. Hva gjør en så? Kjørte litt rundt i Moskenes og snakket med folk, men alle overnattingssteder, inkludert campingen var fulle. Ringte på døren i et hus hvor de hadde utleie og forklarte situasjonen. Damen kom ut på verandaen, og kunne opplyse at min Airbnb-vert var i Viet Nam! Hun kjente familien, og ringte et barnebarn kl 23 om kvelden. Han visste råd og fikk meg innlosjert i en fin leilighet i Sørvågen der jeg omsider fikk installert meg nærmere midnatt.
Samme dag hadde Stig og Bente kommet til Lofoten. Planen var å gå noen turer sammen her ute. Det passet god med litt sen turstart for oss alle denne dagen. Den vanlige båtruten fra Reine anløp ikke Forsfjorden hurtigbåtkai denne uken. Heldigvis hadde Stig klart å skaffe oss privat båtskyss inn til kaien og tilbake når vi måtte ønske det. Vi hadde således god tid til å nyte dagen og turen helt uavhengig av rutetider.
Vi møtte på kaien i Reine og ble trygt fraktet i Forsfjorden i aldeles praktfullt sommervær.

Forsfjorden fra kaien
Kaien med kraftstasjonen innerst i Forsfjorden

Turen starter på umerket, men velbrukt og tydelig sti opp mot det regulerte Tennesvatnet ca. 235 moh før den fortsetter opp NØ-skråningen mot det flate topp-området på Tennestinden Sørvest. GPS her 33W 415336 7536879, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er justerte.

Allerede under oppstigningen mot Tennesvatnet kommer Hermannsdalstinden til syne, her i bakgrunnen med Lamheia 536 ruvende i forgrunnen til venstre
Ruten fortsetter opp Tennestinden SV
Bente og Stig på topp-området av Tennestinden SV. Hermannsdalstinden i bakgrunnen, Lamheia i forgrunnen mot høyre
Ser tilbake ned mot Forsfjorden. Tennesvatnet mot høyre

Så må en ned igjen ca. 80 hm til skaret mellom 536-toppen Lamheia og 448-toppen Tennestinden Sørvest før stien fortsetter i den bratte, gresskledde skråningen på sørsiden av Lamheia.

Oppe på høyden øst for 536 Lamheia. Ruten går på venstre side av Lamheia. Hermannsdalstinden midt i bildet bakenfor

Deretter følger et fint, flatt parti før ruten fortsetter bratt oppover østskråningen på 650-høyden. Her er det lagt ut tau på de bratteste stedene.

Bente og Stig på vei mot tinden. Klyvepartiet med utlagt tau mot venstre
Bratt opp mot 650-toppen. Stig sikrer og oppmuntrer Bente oppover her!
Trygt oppe på 650 moh. Toppstøtet gjenstår!

Vel oppe på 650-høyden gjenstår det knappe 400 hm stigning opp SØ-skråningen på Hermannsdalstinden.
Her er mange forskjellig stier og ruter en kan følge, men alle leder opp til det spektakulære topp-punktet på selveste

Hermannsdalstinden - den enormt flotte kommunetoppen i Moskenes

En jublende glad Stig på selveste Hermansdalstinden
Bente og Stig i hakket før toppunktet
Og så var det meg da! Foto Stig.

For en herlig følelse det var å nå denne toppen i slikt fantastisk vær og med så trivelig turfølge. Og ikke bare det - temperaturen var behagelig 12-15 grader med en lett svalende bris og absolutt ingen insektsplager. Bedre turopplevelser skal en lete lenge etter.
Mine GPS koordinater ved varden på toppen var 33W 413582 7537838, endel forskjellig fra opprinnelig PB-koordinater men i godt samsvarer med Kartverkets (33W 413581 7537836 Fot varde). PB-Koordinatene er justert.

Foruten oss hadde ganske mange andre funnet veien til toppen, både norske og utlendinger. De aller fleste hadde gått opp fra sørsiden (Moskenes) via Munkeby. En del hadde og overnattet i telt ved Krokvatnet - sikkert en flott opplevelse en slik sommerdag!

Etter en lengre pause på toppen tok vi fatt på returen samme vei. Ringte skyssmannen fra Tennestinden SV og avtalte henting. Vi hadde da vært på tur i ca. 8 timer, hvorav pausetid på ca 3 timer. Vel tilbake på Reine ble det et hyggelig pizzamåltid før vi returnerte til henholdsvis Svolvær og Kabelvåg.
Tusen takk til Stig og Bente for hyggelig turfølge og en fantastisk dag! Denne turen går rett inn i rekken av de aller fineste jeg har vært på!

For et vær

Written by uglefisk 15.08.2019 18:55

og på denne turen så er ikke terningkast 6 nok!

Enig med deg

Written by Hawkeye 15.08.2019 01:05

at bedre turopplevelse skal man lete lenge etter! Grundig rapport med flotte bilder! Hvordan kamera bruker du?

Sv: Enig med deg

Written by knutsverre 15.08.2019 12:17

Takker Finn Olav! Bruker et kompaktkamera Leica D-LUX-6, men det er nok mest været som gir bra bilder!

Lofotodden n.park

Written by otto 12.08.2019 19:32

Herlig vær, fine bilder, kommunetopp, n.park.topp. Vakrere landskap skal man lete lenge etter..

Sv: Lofotodden n.park

Written by knutsverre 12.08.2019 19:46

Takk Otto! Virkelig multi-listetopp dette! Takk for tipset om Lofotodden nasjonalpark - lagt inn som besøkt nå. Det skulle vel ikke være deg som har lagt inn Norges nasjonalparker?

Sv: Lofotodden n.park

Written by otto 12.08.2019 20:07

En av 17 øyer over 1000 meter, nå fikk du i pose og sekk + litt til.. Gøy

Moro

Written by Olepetter 12.08.2019 18:52

å lese og se bildene, da jeg selv gikk mye i tåka på denne toppen, dessverre. For et vær, da mann!

Sv: Moro

Written by knutsverre 12.08.2019 19:22

Takk for det Ole-Petter! Slapp stort sett unna tåken på turen her oppe denne gangen, bortsett fra på turen til Matmora som gikk helt i gråtoner! Lofoten er bare fantastisk!

Du overdriver ikke

Written by Stigun 11.08.2019 22:38

i din beskrivelse av denne turen! Dette var sommerens definitive høydepunkt og helt klart inne på "All time 5 high" av turer. Tusen takk for flott turrapport, flotte bilder og ikke minst meget hyggelig turfølge! Bente hilser også og takker for tålmodighet og oppmuntring!

Sv: Du overdriver ikke

Written by knutsverre 12.08.2019 19:20

Nei Stig, Overdrivelser var det ikke snakk om her - det var vi skjønt enige om alle tre. Ser du er i full gang med nye K-topper på Sørlandet igjen 5 topper på to dager! Skal si du står på!

Hermanndalstinden.

Written by BjørnF 07.08.2019 21:59

Flotte bilder fra en flott tur. Den står på ønskelista. Hvis en har fullklaff med været som dere må det være toppen av lykke.

Sv: Hermanndalstinden.

Written by knutsverre 07.08.2019 22:31

Det var det, Bjørn! Som Otto sier - godt vær gir gode bilder! Det er så sant som det er sagt. Slutten av juli virker å være en god tid for turer i Lofoten, men det var utrolig mange folk på tur både her og ikke minst på Himmeltindan!

Takk for fine bilder

Written by Osten 07.08.2019 21:12

Dere har jammen hatt klaff�

Sv: Takk for fine bilder

Written by knutsverre 07.08.2019 22:27

Bare hyggelig å kunne dele slike bilder fra en drømmedag i Lofoten, Olav!