Solnuten (28.07.2019)

Written by Arnesortun (Arne Sørtun)

Ascents Solnuten (1,551m) 28.07.2019
Gamlestølen
Utsikt mot Tostøl og Indre Samladalsvatnet.
Solnuten fra nord
Sørover mot Torsnuten fra Solnuten
Kart

Starta 06.15 fra Våhaug over Herand. Fulgte merka sti innover til Tostøl.Herfra og inn til Samladalstølen er ikke stien merka men den er godt synlig det meste av vegen. Inn hit er det forholdsvis lett kupert terreng. Stien fortsetter opp ca 150 hm til vatnet ved gamlestølen til venstre for elva. Det gamle tuftene ligger på nordsiden av vatnet på ein liten høyde. Her er det også satt opp ei hytte med flott utsikt. Fortsatte rundt vannet. Gikk opp på høyre side av bekken mot sør. Oppe på første platå er det satt opp en større varde. Herfra tok eg peiling på retningsvarder,steiner, men måtte avvike for å finne ok rute uten klyving og fonn. Ein er rett over 1400 moh før en liten nedover bakke mot det eg trur kalles Midnutevatnet. Ein går knappe 100 m på venstre side av dette før ein tar opp lia mot øst. Her er det antydning til sti og lett å finne riktig vei. Mot Solnuten låg det ei større fonn.Passerte denne på nordsida inntil berget. På sørsida av nuten skal ein vist nok treffe på stien fra Aga men den fant eg ikkje. Gikk derfor på oppdaging rundt nuten på sørsida og østsida. Fant ei grei løype langs veggen til eg kom heilt på nordsida. Gikk herfra opp ei røys inntil ei lita fonn og videre opp på nuten. Måtte på med vindjakka når nista skulle inntas. Nedat samme veien men gikk nå rundt nuten på vestsida. Ned igjen til gamlestølen omtrent samme veg som opp. Total ca 25 km og tidsbruk 5 timer og 38 min. Antar at normal tur fart er ca 8 til 10 timer.
Super tur i fint terreng. Neste gang tar eg nok med meg flere topper på veien.