Hundatinden og Skopphornet (29.07.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Hundatinden (1,234m) 29.07.2019
Skopphornet (1,226m) 29.07.2019
Visits of other PBEs Megardsdalen p-plass (180m) 29.07.2019
Megardsdalsvegen (65m) 29.07.2019

Ny runde i Sykkylvsområdet. Begynte å kjøre kvelden før og etter en natt i bilen langs veien i Skjåk kom jeg fram til ”rundkjøringa” i 12 tia. Fikk i meg litt lunsj og pakka sekken. Fjellhugboka anbefalte tau siste delen opp til Hundatinden så pakka derfor med et lite utvalg av sikringsmidler for selvsikring.
Begynte så på turen langs stien opp Megardsdalen i varmen som regjerte. Gikk ikke mange meterne før jeg var gjennomvåt av svette. Kom etter hvert over tregrensa og så draget jeg skulle følge opp mot Keipen. Etter en liten pause med vannpåfyll og hodedupping i elva ble den kryssa og jeg fortsatte opp skråninga. Kom etter hvert inn på sti og fulgte denne et godt stykke opp før den forsvant for meg. Kom opp på ryggen og fikk utsikt over Hjørundfjorden. Herifra var det i utgangspunktet grei marsj opp til ”fortoppen”, men på grunn av varmen ble jeg tvunget til en pause ikke alt for mange høydemetrene før fortoppen. Litt i svime og vanskelig å få i seg nok vann!

Fulgte hylla på oversida av det lille stupet opp
Grei skuring her

Fikk henta meg inn igjen og fortsatte siste biten opp, her ble det ny pause for å prøve å få oversikt over klyvepunktene. Hadde lest rapporten til boven (Ove Lotsberg) som videre hadde anbefalt beskrivelsen på westcoastpeaks. Det viste seg at denne var veldig nyttig og kan finnes her. Har i grunn ikke så mye mer å si om ruta en det som står der.

Hadde som sagt med tau, men med gode tak hele veien ble dette liggende i sekken hele veien til toppen med godfølelsen intakt. Første delen var relativt korte opptak oppover i et slags hyllesystem, så føltes ikke luftig syntes jeg. Svaet føltes nok mest luftig, men den langsgående sprekken i denne sørger for godt fotfeste. Syntes også det var gode tak til henda over. Uansett, dette er en topp du vil ha tørre forhold på og noen vil nok kjenne en god del på høyden!

Kom så opp på toppen og gikk litt rundt for å kikke før jeg gikk ned igjen. Klyvepunktene føltes i grunn enda greiere på vei ned. Alltid greit å vite hva man går til.

Hundatinden ruger opp. Klyvinga starter omtrent midt i bildet. Vanskelig å tenke seg at det går en ok ruta utifra det bildet her, heldigvis ser det greiere ut fra andre vinkler
Et ikke alt for bra bildet av svapartiet vol 1
Et ikke alt for bra bildet av svapartiet vol 2. Sprekken som går igjennom hele svapartiet kan sees litt til høyre for midten
Toppunktet
Skopphornet sett fra toppen
Sunnavindsnipa

Vel nede fra klyvepunktene fortsatte jeg videre bratt ned sørøst til Baklidalen. Endte med å gå på et klyvepunkt ned her som kunne vært unngått om jeg hadde truffet helt på ruta, men gikk greit uten alt for store problemer.
Fortsatte så ned til Mevatnet hvor jeg kryssa elva på bru på vestsida. Her ble det etterlengtet påfyll av vann. Gikk så videre opp mot stien jeg hadde sett lenger oppi lia. Kom ut på denne og fulgte den til topps av Skopphornet. Etter en pause i det vindstille været fulgte jeg stien ned igjen. Valgte så å følge veien siste stykke ned ned til bilen. Møtte på to stykk på vei opp her, de eneste jeg så på hele turen. Nede ved bilen ble det et overraskende varmt bad i elva.

Godt fornøyd med en strålende tur med artig klyving!

Ruta ned til Baklidalen. Hundatinden er toppen til høyre
Toppen av Skopphornet
Hundatinden sett fra Skopphornet
På vei ned
Start date 29.07.2019 12:48
End date 29.07.2019 19:27

flott!

Written by kobbenes 13.08.2019 08:42

ser ut som du fekk deg nokon fine turar! mandagen vi snakka om var det uansett tung skodde over hurrungane, så der gikk du ikkje glipp av så mykje ;-) trivelig at du tok kontakt og melde interesse - ikkje alltid ein får så mykje napp på slike facebook-meldingar

Sv: flott!

Written by gedded 13.08.2019 16:41

Blei absolutt et par fine og varierte turer! Hehe, litt godt å høre jeg ikke gikk glipp av noe rent værmessig :) Bare å si ifra ved en seinere anledning, jeg kaster meg på når jeg har tid!