Skagastølsryggen med svigerfar (29.07.2019)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Vetle Skagastølstinden (2,340m) 29.07.2019 23:00
Midtre Skagastølstinden (2,284m) 29.07.2019 23:00
Skagastølsnebbet (2,222m) 29.07.2019 23:00
Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 29.07.2019 23:00
Store Skagastølstinden (2,405m) 29.07.2019 23:01

Endelig klaffet vær og en fridag for begge til at Tormod skulle få sin bestigning av storen. Jeg foreslo traversen for han, da tanken om å traske tur retur bandet-hjørnet ikke fristet så veldig endda en gang denne uken. Valgte å sove på NTK hytta og her krydde det av kjentfolk. Trivelig. Vegar Mæland, Lisa bjærum og Sondre Wenaas hadde tenkt seg på maradalsryggen, mens Kaisa og Knut skulle over skagastølsryggen med start kl 02.00. vi kom oss avgårde kl 05.20 neste morgen og ble ved avmarsj tatt igjen av to stk som viste seg å være fra Sogndal. De stoppet og fylte vann på 1582, og da tok vi teten resten av dagen. Når jeg møter folk til fjells har jeg fått den sykdom at jeg vil være først og knive meg frem. Dårlig egenskap. På nordre spiste vi litt tok på sele og hjelm og tuslet avgårde. Kom etterhvert frem til v- skaret og synes Tormod holdt et godt driv frem dit. Klyve kan han nå. Første lengde sleit han litt for å komme seg inn på hyllen, men fikset biffen til slutt. Andre lengde var cruising. Derfra hadde jeg gjort klar for korttauingsbonanaza, og for en lekegrind denne ryggen egentlig er for å øve på dette. Masse små opptak og vedtak hvor det er perfekte navnet til å legge tauet rundt eller faste små riss plassert perfekt for å plugge en kam. Gikk relativt radig på slik vis og kom oss bort til halls. Satte en grønn skoen med en 120cm som han kunne A0'e i og da gikk det som en lek. Videre korttau til vesle. Her var det surt med kald vind og tjukk tåke. Vi ble begge 100% desorienterte og jeg kjente meg ikke igjen og så ikke kjettingen med det første. Måtte frem med GPS og så da med en gang kjettingen. Gikk ned dit og sikret Tormod ned idet tåken lettet og storen tronet frem. Det var høvelig stilig, og til stor jubel. Stacket for rappel og 2*30 og vi var nede i Mohns. Korttau til toppen hvilket funket utmerket. En utsatt plass der jeg sikret han opp på en standplass. Mødte to andre på toppen så så mitt snitt til å vise de hvor rappellen lå om de hadde å knyte opp tauet mitt. Forte derfor Tormod ned, knøt andre enden i kjettingen og rappellerte en full lengde selv, hvoretter de to andre knøt opp knuten og hev ned tauet. En rappel ned svaet og gamle stien ned ski venstre for snøen. Prøvde en liten vri en plass for å unngå det siste svaet før bandet. Funket bra. 60åringeb grusa på og kom oss effektivt ned til turtis etter å ha passert en svenske som labbet avgårde på stien med plastikkstøvler og stegjern. En skal se mye rart. Ble obligatorisk bad i elven etter 11t17min på tur. To hviledager i Sogn to come. Digg

large|framed|center

Missing title

Written by vatn 10.08.2019 14:33

Takk for tips om plasseringen av kjettingen ;-)