Nordtrøndersk Villmark 2 (05.04.2011)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Løysmundhatten Sørtoppen (1,090m) 05.04.2011
Visits of other PBEs Norges geografiske midtpunkt (450m) 05.04.2011
Setertjønnhytta (455m) 05.04.2011

04-05.04.2011
Dette er også en av turene jeg har sett fram til i Nord-Trøndelag.
Etter noen bomforsøk på kommunetopper pga. tungt føre og/eller dårlig vær, fikk jeg endelig min første kommunetopp i år! Gikk først inn til NGM (Norges Geografiske Midtpunkt) og så til Setertjønnhytta i varmt vårvær på kvelden og fyrte opp en skikkelig middag.

NGM med Sjækerhatten bak

Dagen derpå rett mot toppen over et noe vått Skjækervatn (solid is, men noe overvatn). Var litt bekymret for returen etter sola på dagtid. Planen var å gå opp i Sneiskardet og opp på Løysmundhatten nordfra. Men etterhvert som jeg kom høyere så jeg at "glupen" mellom Tilhengaren og Løysmundhatten kunne være en fin mulighet. Fin og fast snø på vindsida, gjorde valget greit.

Glupen mellom Løysmunhatten S (Verdal) og Tilhengaren

Noe bratt opp på toppen fra "glupen", men med langfeller og fast snø var det ingen problemer. Panaorama mot Skjækerhatten i Snåsa, Brannheiklumpen i Steinkjer, Åreskutan i Sverige og tror jeg så Blåfjellhatten i Lierne også. Deretter samme retur over et noe våtere Skjækervatn etter solas varmegrader. Sank litt nedi noen våte partier, men ble ikke nevneverdig våt på beina. Tok en matpause i hytta og deretter ned til bilen ved Lustadvatnet.

Totalt 36 km i flott villmark med rikt spor og dyreliv!