Ukeskurs fjellsport nivå 1 (DNTF Oslo) (22.07.2019)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Tronoberget P-plass (369m) 22.07.2019
Tronoberget klatrefelt - p-lomme (375m) 22.07.2019
Tronoberget klatrefelt (420m) 22.07.2019 18:00

Ukeskurs Fjellsport nivå 1 i telt ved Krossbu for DNTF Oslo. Hele 12 deltakere, og 3 medinstruktører. Jeg var kursleder.

Mandag 22.juli
Oppmøte og oppstart på Krossbu på kvelden.
Intro om kurset og presentasjon av instruktører og deltakere. Utdeling og gjennomgang av utstyr og info om neste dag.

Tirsdag 23.juli
Klatring på Tronoberget der vi delte oss i 4 stasjoner; rappell, standplass/anker/kilesikring, topptau/taulagsrutiner og ledklatring på preplasserte sikringer.
På kvelden oppsummerte vi dagen før vi gikk gjennom innbinding i bretau.

Info om dette og hint ved ankomst Tronoberget.

Onsdag 24.juli
Inn til Bøverbreen der vi tok en kort intro til stegjernsteknikk før vi gikk i 4 taulag oppover breen. Lunch oppe på kanten av Smørstabbreen før vi returnerte. Ulike veivalg men alle fikk god gjennomgang og terping på taulagsrutiner på bre.
På kvelden oppsummerte vi dagen før vi gikk gjennom en del momenter som førstehjelp, innhold i tursekken og racking av klatresele. Avsluttet med turplanlegging for neste dag.

Oppe på Bøverkreen kan jeg nyte omgivelsene mens taulaget jobber seg gjennom labyrinten i brefallet.

Torsdag 25.juli
Turdag 1.

Fredag 26.juli
Vi startet dagen med at vi instruktørene demonstrerte redning fra bresprekk nede på campen. Deretter ruslet vi inn til Bøverbreen og delte oss i tre taulag med 4 deltakere i hvert. Jeg fant igjen en bred, dyp og lang bresprekk fra tidligere i sommer der vi kjørte på med 4 runder redning.
Nede på Krossbu laget vi oss felles middag ute på campen før oppsummering av dagen og turplanlegging for neste dag.

Parallellredning pågår.

Lørdag 27.juli
Turdag 2.

Søndag 28.juli
Kurset ble avsluttet med en ny dag på Tronoberget. I dag fikk deltakerene ønske seg aktiviteter selv og det ble en fin miks av mye topptau, en del ledklatring og momenter av kameratredning.
Vi avluttet med oppsummering av kurset og tilbakemeldinger fra alle deltakerene nede ved bilene.

Populært med klatring i solsteiken.

Nok en uke med kurs er over, denne gangen med en stor gruppe. Trivelige og dyktige deltakere, og fremfor alt veldig fine medinstruktører. Og været fortsetter å levere. :)