Høgnakken - Helgelandskysten (28.07.2019)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storvikvatnet (183m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høgnakken (1,045m) 28.07.2019

Norges største pf-topper
28.7.2019

Gradestokken viste 33 da vi ankom Storvikvatnet. Første 300 høydemeter foregikk i tett buskas og høyt gress. Trodde jeg fikk "heteslag" og måtte roe ned i 10 min. Redningen ble en boks energidrikk som Paal Andre hadde i sekken. Kom til hektene igjen øverst i Nakkdalen. Til hell og lykke fikk vi øye på sildrende kildevann ut av gressbakken. Videre var det helt kurant opp til forsvarets VLF stasjon. Siste 70 hm gikk på skrå i den bratte og nordvente bergveggen. Tørt og fint i dag, men kan være utsatt hvis mose-partiene er bløte. Varden på Høgnakken (1045) var delvis utrast. Vi prøvde en annen variant ned igjen. Det ble verre pga bratte og skumle skrenter. (Tur/retur i enden av rassikringen er nok greiest). Avsluttet med et bad i Storvikvatnet.

Norges eneste VLF-stasjon ligger i Novika i Gildeskål, NATO driver tilsvarende anlegg i Tyskland og Italia. VLF-båndet brukes blant annet til å sende meldinger til neddykkede ubåter.

Håpløst
Nakkdalen

En runde med dronen

Flotte bilder....

Written by BjørnF 28.07.2019 20:50

men hvor er damene?

Sv: Flotte bilder....

Written by otto 28.07.2019 21:14

De dro til Kunna, takk og pris ellers hadde nok jeg og Paal blitt single...