Sjongshøe (28.07.2019)  5

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Ascents Sjongshøi (1,954m) 28.07.2019 11:43
Visits of other PBEs Sjong p-plass (875m) 28.07.2019 08:56
Nok en meget varm dag. Parkeringsplassen var tydeligvis veldig populær blant de lokale sauene. For noe dritt! Samtidig som jeg var klar til å gå kom det en bil til. Ut spratt det ei godt voksen dame.Jeg spurte om hun skulle til toppen. Nei var svaret, i fjor da hun fylte 75 hadde hun bestemt seg for å ikke ta flere turer opp hit. Det hadde vært mange. Dagen før hadde hun kommet fra en ukes rundtur i Jotunheimen. Vi småpratet litt i starten. Jeg måtte ganske straks kaste inn håndkleet. En slik fart var umulig for meg, hun forsvant i ei støvsky. Helt utrolig fart.
Lett og fint å gå opp til 1500 moh, siden mye stein. Flott utsikt på toppen og her kunne jeg se fjell som jeg ser hjemmefra. Etter sju dager i sportsbobilen,1 stjerners, var det nå på tide å vende hjemover. Fine varme dager med mye svette og delvis lange turer.
5 av 7 turer har jeg ikke sett andre, i dag 1 og turen på skaget veldig mange, kanskje 150+?

Drugshøe, Svånåtindene og Skredahøin.

Stortverråtinden, Salhøa og Storskrymten.

Sju dager

Written by otto 28.07.2019 21:48

Bra uttelling du fikk siste uke. Hvilken tur ble rangert som nr 1..

Sv: Sju dager

Written by BjørnF 28.07.2019 22:02

Vennisfjellet pga den flotte utsikten til Hurrungane og Jotunheimen. Skal vel vanskelig gjøres å finne bedre utsikt til kremen av norske fjell. Vel mye steinur, men sånn er det høyden. Dessuten var rømmegrøten på Sparstadstølen en klar sekser. Dette er en tur som mange flere burde ta, godvær er en nødvendighet.