Grønhaug og Fagerlifjellet (12.07.2019)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Nedre Øyjorda (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Fagerlifjell (708m) 12.07.2019
Grønhaug (1,190m) 12.07.2019
Visits of other PBEs Norddalen bomveg (250m) 12.07.2019 09:37

Grønhaug og Fagerlifjellet

Parkerte ved hogstplass nedenfor Øyjorda og satte kursen opp dalen langs veien. Oppe ved den øverste gården er det angivelig lov å parkere, men det går også bomvei videre opp dalen. Oppe på ca 400 moh kom jeg inn i tåken, og oppe på Plassasnytta (hvor veien stopper) var det ganske så tett. Langs Norddalsvatnet derimot, lettet tåken og jeg kunne se hvor bratte fjellene rundt dalen er.

Parkering ved Nedre Øyjorda.
Enden av bomvei. Tett tåke nå.
Tåken klarnet opp ved Norddalsvatnet.

Etter en hyggelig prat med ferierende på stølshyttene i Norddalen (var folk i alle hyttene) bar det opp den bratte lia i bakkanten. Her var det svak, men grei nok sti opp til det lille vannet nedenfor Isdalsvatnet. Her forsvant merkingen i en steinur, men dette gjorde ikke noe da det er ganske naturlig hvordan man må gå for å komme opp mot Grønhaug. Etter å ha fulgt den naturlige fjellhyllen mot sørvest ca 100 høydemeter, tok jeg av rett vest. Her var det brattere, men kun ett sted jeg måtte klyve. Kom da opp mellom de to topp punktene og kunne gå innom det nordligste før det ble lunsjpause ved varden, (som nok er det høyeste punktet). Brukte 3t 30 min opp til toppen.

Ankommer stølene i Norddalen.
Tilbakeblikk mot stølene og Norddalsvatnet.
Ved dette tjernet mistet jeg merkingen.
Toppen av Grønhaug, 1190 moh.

Turen videre gikk i høyfjellsterreng mot SV før jeg tok ned like før Kvanngrød. Nede på et flatt parti på 830 moh fant jeg sti som tok meg helt ned til Måvatnet, hvor jeg traff på badende turgåere. Her ble det tid til nok en hyggelig prat, litt mat og vannpåfyll før jeg fortsatte "off-trail" mot Fagerlifjellet. Dette er lyng- og myrterreng og var tungt for mine slitne bein. Det mest spennende på denne delen var hjorten jeg skremte opp kun 30-40 meter unna. Etter nærmere 5 timer på tur ankom jeg toppen av Fagerlifjellet og kunne ta en velfortjent pust i bakken.

Har fått øye på Måvatnet. Nå var jeg akkurat kommet inn på sti.
Måvatnet sett fra punkt på Fagerlifjellet.
Toppen av Fagerlifjellet, 708 moh.

Jeg hadde lest turbeskrivelsen til elbow og tenkte at jeg skulle finne stien lenger oppe enn det han hadde gjort. Dette viste seg å ikke være så lett, så det ble litt baksing før jeg endelig oppdaget merking på trærne. Men, selv med merking var det ikke lett å følge stien. Den kan ikke være mye brukt! Men til slutt, svett, varm og etter å ha børstet av 6-7 flått, kom jeg ned igjen til bilen. En fin rundtur på 20 km i flott vær.

På vei ned mot Øyjorda. Fin utsikt inn Maurangefjorden.
GPS mistet signal nedenfor Isdalsvatnet. Jeg gikk på østsiden, ikke på vestsiden som tracket "indikerer".