228 Vang: Alle toppturers mor (27.07.2019)  6

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Bygdin brygge (1,060m)
Endpoint Bygdin brygge (1,060m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Midtre Kalvehøgde (2,122m) 27.07.2019
Vest for Midtre Kalvehøgde (2,114m) 27.07.2019
Sørøst for Vestre Kalvehøgde (2,140m) 27.07.2019
Vestre Kalvehøgde (2,208m) 27.07.2019
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 27.07.2019

Dagen var kommet for en ny 2000-meterstopp, dvs det kom noen bonustopper på kjøpet. Denne gang var vi fire fjellgeiter som kjørte opp til Bygdin fredag kveld. Båtbilletter neste morgen var bestilt. Siden det var varmt og godt om natta la vi oss likegodt til under åpen himmel ca 20 meter fra brygga. Båten "Bitihorn" kjørte presis kl. 7.15 ut på Bygdin. Her traff jeg Peakbookeren Garm som fortalte at han skulle klatre Torfinnstindane. Målet vårt var Vestre Kalvehøgde, kommunetopp i Vang.

Klokka 8.00 klappet vi til kai på Torfinnsbu. Etter 10 minutter la vi i vei oppover retning Nørdre Kalvehølotinden, først på feil sti slik at vi måtte over noen myrer for å komme til brua. Egentlig skulle vi gå tilbake til Hestevollen og opp sørflanken, men vi ombestemte oss og gikk igang med den bratte bakken opp mot ovennevnte topp istedet. Det var verre enn jeg trodde opp her. Hadde mye vann i sekken så den var tung. Vi måtte forsere 3 klyvepunkter underveis, ett av dem var skikkelig guffent. De tre andre ville oppom N Kalvehølo. mens for min del var denne uinteressant og holdt heller høyden på ca 1900 moh. Fikk et godt forsprang på de andre men de var bedre i ur enn meg og tok meg igjen etterhvert. Etter godt og vel 4 timer kom vi opp til toppen og kunne nyte utsikten av det fryktinngytende stupet i nord.

Målet var nå å rekke båten tilbake selvsagt. Vi visste det ville bli hardt. Ingen hadde spesielt lyst til å gå ned samme vei så vi gikk forbi Midtre og starten nedstigningen mot Hestevollen derfra. Her var det virkelig guffen ur som jeg brukte lang tid på. Spent på henget nedenfor 1700 moh men det gikk rimelig greit. Klokka gikk imidlertid altfor fort så vi forsto tidlig at vi måtte belage oss på 10 kilometer vandring langs Bygdin tilbake til bilen. Etter 11 stive timer på tur kastet vi oss uti sjøen som ikke holdt mer enn 13-14 grader tipper jeg.

Turdeltakere:
Kristian Monsen
Terje Moe
Vegard Paulsen
Morten Vilbo Sørum

Gratulerer!

Written by bakken59 28.07.2019 21:34

Dette høyrdest slitsomt ut! Eg gjekk denne på ski frå Valdresflye, og det var rett og slett rein nyting, og ikkje skummelt.

Sv: Gratulerer!

Written by morsor 28.07.2019 22:05

Takk ! Ja jeg fant så å si ingen rapporter fra sommerturer til denne. Og det kan jeg forstå nå.