Meget varm tur til Storsylen (27.07.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Storsylen (1,763m) 27.07.2019 17:08
Riksrøys 155B (1,743m) 27.07.2019 17:45
Visits of other PBEs Nedalshytta (780m) 27.07.2019 14:30

Vi hadde kommet vel av gårde etter nedfarten fra Kjølihytta og satt kursen mot Sylane. Planen var at jeg skulle bruke ettermiddagen på å komme meg på Storsylen. Startet midt i det varmeste tidspunktet på dagen fra Nedalshytta. Vinjar og Ove skulle være litt ved hytta før de kjørte ned til båthavna ved Nesjøen. Jeg parkerte derfor sykkelen ved Nedalshytta for bruk på returen.

La av gårde i rundt 30 varmegrader og vindstille. Det var som å puste inn sand til tider, men jeg prøvde å holde tempoet ganske høyt, da jeg ikke ønsket å komme ned til bilen altfor sent på kvelden og jeg var litt usikker på tidsbruken. Tok så og si ingen pause før jeg var kommet inn i første delen av oppstigningen til selve toppen. Det var utrolig mange som teltet og badet inne ved Syltjønna. Her er det utrolig flott. Angret på at vi ikke hadde tatt med Vinjar og tatt det som en fellestur. Men, på den annen side traff jeg mange med noen små i turfølget, som bar preg av den høye temperaturen. Det får bli en annen gang eventuelt.

Etter en liten påfyll av drikke og litt energi i bunnen av bakken var det bare å sparke til oppover. Det var utrolig mange som var på retur fra toppen, og da jeg omsider kom opp til toppunktet var jeg mutters alene - utrolig herlig!! 2,5 timer brukte jeg opp og jeg kunne ikke gjort det raskere på en dag som dette. Jeg tok meg en ca 30 minutters stopp her, før et par polske karer kom luffende. Jeg hadde passert dem nedi bakkene et sted. Det var vindstille og helt fantastisk der oppe. For en utsikt!!!

Returen gikk ganske kjapt. Jeg løp store deler av veien, fordi jeg fant det var mest behagelig på de flate strekkene og kroppen kjentes bra. Da jeg ankom sykkelen ved Nedalshytta 5 timer etter avgang, kjente jeg at tempoet kanskje hadde vært litt for høyt. Jeg var nesten småkvalm... Syklet meg tilbake til båthavna ved Nesjøen(som også bød på endel stigning) og kom i god tid før Vinjar skulle legge seg. Nå var det vanskelig å få i seg både mat og drikke, så kanskje jeg hadde overdrevet det hele en smule. Jeg fikk svi for dettte dagen etterpå. da var jeg kjempeslakk. Det er uvant med så hett og tørt klima! Men, for en dag, kjempefornøyd og det var forsåvidt meldt varmere vær dagen etterpå, da Ove skulle ta samme turen med en bonustopp... Men da var det meldt litt mer vind, fint for han ;-)

Motorvei innover fjellet, meget lettgått og langdrygt før oppstigningen starter
Endelig kan jeg se oppstigningen til toppen - herlig!
Nydelige dalen med Syltjønna
mot toppryggen
Siste del av ryggen mot toppen.