Dyrhaugsryggen fra Bandet (27.07.2019)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Helgedalselva - bro ved Turtagrø (880m) 27.07.2019 06:10
Turtagrø Hotell (883m) 27.07.2019 06:10
Turtagrø parkering (881m) 27.07.2019 06:10

Turdag 2 på fjellsportkurs nivå 1.

En gruppe (1 instruktør, 3 deltakere) tok runden Leirbrean, Kalven og Skeie, mens to grupper skulle ta Store Austanbotntinden. Gruppen min valgte turen inn til Bandet og over Dyrhaugsryggen. Tre deltakere fra Austanbotntinden meldte forfall på morgenen grunnet vonde føtter og dårlig dagsform. Derfor fikk jeg med meg en ekstra instruktør på turen min. Luksus!

Vi kjørte ned til Turtagrø og gikk jevnt innover Skagastølsdalen. Ved Tindeklubbhytta tok vi en pause for å fylle vann. Her fikk jeg en prat med en JPL-deltaker fra mai som lå i telt etter en veldig lang tur dagen før. Fikk også en hyggelig prat med Sondre som passerte oss med en gjest.

Da er vi i gang innover fra Turtagrø. Litt etter skjema, men fortsatt før kl. 7.

Ved Skagastølsbreen tok vi på stegjern og fant frem isøkser. Vi hadde nok klart oss såvidt uten breutstyr i dag. Vel oppe på Bandet tok vi fatt på ryggen vestover til innsteget på Søre Dyrhaugstinden. Her ble det litt venting på et tremannslag som ankom rett før oss.

Da er vi snart ved innsteget. Storen i bakgrunnen.

Vi delte oss i to taulag på hhv. 2 og 3. Jeg klatret sist med 2 deltakere. Det ble litt venting på laget foran oss med jevne mellomrom, men det var ikke noe problem. Klatringen gikk greit og etter uttopping var det tid for lang pause og varm lunch.

Fint fremover ryggen. Vi beholdt selen på men brukte ikke tau.

Fremover ryggen ble det litt tøft for spesielt en av mine deltakere og farten var ganske lav. Ned nordflanken etter at ryggen hadde bredt seg ut var vi litt uenige om rutevalget, men vi kom oss etterhvert ned til kraftverket og stien ned til Turtagrø.

Varden på Store Dyrhaugstinden ble også besteget av enkelte.

Her ble det enstemmig prioritert bading i elva før vi kom oss tilbake til campen på Krossbu.

Som ventet ble dette en i overkant lang turdag på kurs. Likevel var alle fornøyd med turvalget og med det flotte været vi hadde var det ikke noe problem med en lang dag.