Trollhøtta Sør og Nord + Trollpikken (26.07.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Gråvassdammen (500m)
Ascents Trollhetta (1,614m) 26.07.2019
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 26.07.2019

Kjørte gjennom Orkanger og videre etter Fv 65 og gjennom Rindal Kommune og et lite stykke inn i Surnadal. Noen har klusset med kartet slik at jeg har gått ned fra 100% til 97% på Trøndelagslista over kommunetopper. Trollhøtta Sør og Nord sto nå for tur. Kjørte inn i Folldalsvegen like etter at jeg kom inn i Surnadal. Kr 80 i bomavgift som kan betales med bankkort eller cash. 14,6 km inn til Gråvassdammen. Det er gode parkeringsmuligheter i dette området. Traktorveien/stien starter langs veien før du kjører opp til dammen, så jeg gikk litt i terrenget før jeg fant stien. Stien er avmerket på kartet som merket sti, men jeg tror stien er nedgradert, da det var svært lite merking, men stien er tydelig et langt stykke innover. Det er gjort store arbeider på stien, blant annet er det lagt rør under veien alle stedene det kommer ned bekk. Elvene har stort sett bruer. Jeg passerte Kvennabekken, Ringbekken, Støggubekken, Kvernabekken og Raudbekken. På sistnevnte mistet jeg stien og fant ut at jeg skulle korte inn løypa litt. Jeg gikk rett opp og siktet meg inn mot stien fra Trollheimshytta lenger opp i fjellet, men det var kanskje ikke så lurt da det ble ca en km med ulendt skog, steiner og ganske bratt. Men oppe på flata ble det en drømmetur videre. Kom inn på Trollheimshyttestien etter 17 km fra Gråvassdammen, fulgte denne to km. opp til den store varden på sørtoppen. Traff tre gutter fra Nederland som var på tur ned, og på toppen var det et ungt par fra Trondheim. Dette var de eneste jeg møtte på denne fine varme dagen, med en fin bris på toppene. Gikk videre ca to km til nordtoppen. Her var det ingen varde på trigpunktet, men en varde litt før, og en varde helt på stupkanten, med en fantastisk utsikt ned mot Trollauget. Obs. forsiktig her. Jeg fortsatte ned ryggen på nordtoppen med retning Tangvatna og Kvernabekkvatnet. Jeg tok en litt for bratt rute ned i denne steinhaugen, men kom over en trollpikk som lignet på den i Egersund. Jeg har tatt bilde, men kanskje må jeg slette sporet, for alle husker hva som skjedde med Egersund`s stolthet. Jeg gikk videre ned til Kvernbekken og fortsatte den lange vandringen mot Gråvassdammen. Det er mange fine pf100 topper på østsiden av Gråsjøen, og det er flott å gå opp på gresslettene fra Kvernabekken bru og opp mot Tangvatna. På denne varme dagen drakk jeg 2,5 liter brus og 1 liter vann fra bekkene i området.

Velkommen til Trøndelag rindalinger
Her starter traktorveien/stien i retning Trollheimshytta
Gråvassdammen
Flott merking ved hver bekk
Og litt annen merking
Langfjæra på Gråvatnet med Snota bak
Flott utsikt mot Gråvatnet og Snota
Etter å ha kommet opp fra Moseterlia var det flott utsikt mot vestsiden av Trollhøtta
Den store varden på Trollhøtta sør. Nordtoppen bak
God merking fra Trollhøtta sør mot nordtoppen
Trigpunktet på Trollhøtta nord
Stup bratt ned mot Trollauget fra Trollhøtta Nord
Den lokale utgaven av Trollpikken på nordvestsiden av Trollhøtta Nordtoppen. Langvatnet og Storrindvatnet bak