Nova i Fjaler fra Espedalen (25.07.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Espedalsvegen (205m)
Endpoint Samme (205m)
Ascents Brendeknolten (336m) 25.07.2019 12:55
Nova (354m) 25.07.2019 13:22

Nova fra Espedalen - en ny Fjaler-topp

På vei mot Dale i Sunnfjord la vi inn en tur til Nova der ingen av oss hadde vært før. Astrid, Liv Synnøve og jeg kjørte inn Espedalen fra Nautsundvegen mellom Hyllestad og Dale. Espedalsvegen går av mellom Breivatnet og Hovlandsvatnet, og vi fulgte denne helt til gårdsbruket på Kusæl der Liv Synnøve hadde kjente. Vi fikk råd om stistart, kjørte litt tilbake gjennom grinden før Kusæl og parkerte i veikanten under noen grantrær. Vi bega oss i vei oppover i tett granskog uten å finne noen sammenhengende sti. Det fant vi heller ikke lenger oppe, kun endel stitråkk som antagelig er hjortestier. På nedturen fant vi derimot sti siste stykket ned i utkanten av granskogen. Denne går 40-50 m vest for der vi gikk opp og anbefales.

Her starter den gode stien ned mot Espedalsvegen, like nedenfor grinden før Kusæl

Varm og tung stigning i tilgrodd terreng opp mot ca. 200 moh. Herfra adskillige lettere, men stort sett skogsterreng med begrenset utsikt. Vi fortsatte nordover Kusælfjellet. Naturlig rute videre går opp på Brendeknolten 336. Legger inn denne som ny sekundærtopp med PF 30 på Peakbook. Toppen er markert av en stor stein som er reist opp på høykant. GPS 32V 302338 6799208.

Høyeste punkt på Brendeknolten
Astrid og Liv Synnøve på Brendknolten

Fortsatte nordover ned mot et myrområde og så oppover mot Nova. På vei opp hit skremte Liv Synnøve opp en hjort som det nok er mange av her oppe. Vi gikk til stedet med PB-koordinatene der det skulle ha vært et treg-merke. Dette fant vi ikke. GPS på høyeste punkt på det flate topp-området 32V 302085 6799879.

Liv Synnøve på toppomrfådet på Nova
Høyeste punkt sannsynligvis på den lille bergnabben ved den blå sekken

Retur omtrent samme vei, bortsett fra at vi nå rundet Brendeknolten øst for toppen.

Bratt ned mot Kusæltjørna
Astrid og Liv Synnøve langs kanten ned mot Kusæltjærna

Takk for en fin tur, Astrid og Liv Synnøve!