Dramatikk på camp Sålell. (27.07.2019)  5

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Sålell (1,160m)
Ascents Nørdre Kvitingskjølen (2,025m) 27.07.2019 11:16
Store Kvitingskjølen (2,064m) 27.07.2019 11:41
Midtre Kvitingskjølen (1,971m) 27.07.2019 12:18
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 27.07.2019 12:43
Nordvest for Vestre Kvitingskjølen (1,818m) 27.07.2019 13:16

Etter at jeg hadde sovet en stund våknet jeg av et brak i bilen. Ei kvige gikk til angrep, heldigvis med senket hode så hun traff støtfangeren. Litt senere braket fire kviger sammen i et durabelig oppgjør. Så ble det stille. Våknet i morges av pesing og skrubbing på bilen. Så ble det ny runde med stanging på bilen. Litt senere møttes to som kom rundt bilen, dermed braket de i hop med den følge at den ene ble presset bakover og inn i bilen, det knaket brakte og bilen rugget på seg. Da hadde jeg fått nok og åpnet døra og ropte at de måtte holde opp. Den ene ga seg ikke og la flatsida til å prøvde og velte bilen. Skal være glad jeg har solid bil, den slapp utrolig nok fra det uten synlige skader. Riktig utrivelig var hele greia.
Enden på visa ble at jeg fikk sette bilen i forvaring ved ei hytte litt ned i veien. De skulle være ved hytta hele dagen og pleide å fordrive tiden med å jage krøtter vekk fra bilene! Turen ble derfor et par kilometer lenger og litt dårligere i starten, men til gjengjeld kunne jeg være trygg på at jeg hadde kjørbar bil når jeg kom ned igjen.
Lettgått da jeg kom over til kanten på Kvitingsgjelet. Litt steinur, men ellers helt greit opp til ca 1700 moh. En bra flokk med rein lå på snøen mellom Nørdre og Store. Nå ble det faktisk ganske kjølig siden skyene lå helt nedpå og det var en frisk bris. Etter et par brødskiver bar det over til Vestre. Veldig mye rein i området her. Fra Vestre fulgte jeg ryggen helt ned igjen. Var heldig og fant en god sti gjennom vier og dvergbjørk. Nede igjen var jeg tilbake i varmen og det ble et lite halvbad i elva, som ikke var særlig varm, heller iskald. Da jeg kom opp til bilen var gjeterne på plass og jaget kviger som var på vei inn i bilen. Den sto til utlufting med åpne dører.

Godt å avkjøle seg i varmen, tok en liten sving til høyre for å slippe forstyrre dem.

Nørdre Kvitingskjølen.

Store Kvitingskjølen.

Shit!

Written by Skippy 27.07.2019 18:14

Høres helt elendig ut. Håper alt gikk bra med deg og bilen til slutt!