Høgeheia fra Sundbotn (24.07.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Indre Sundbotn (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Høgeheia (527m) 24.07.2019 11:50
Grønskorknolten (506m) 24.07.2019 12:20

Familiebesøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad. Fint og varmt sommervær. Astrid hadde ikke vært på Høgeheia tidligere, og nå passet det bra med en tur dit. Vi kjørte inn til Sundbotn på vestsiden av toppen helt inn til et fraflyttet gårdsbruk. Dårlig og tilgrodd vei siste stykket. Bra med høy bil her. Fra Sundbotn fulgte vi en gammel traktorveg østover og oppover til ca. 300 moh. Her dreier skogsveien oppover mot venstre og er helt grei å følge opp til den slutter ca 370 moh.

Astrid og Liv Synnøve på oppover øvre del av traktorvegen fra Sundbotn

Herfra ingen ordentlig sti, men relativt lettgått terreng opp til høydedraget ca 450 moh der vi kom inn på bra sti som førte videre østover mot toppen. Stien fortsetter under og nord for toppen. Vi forlot derfor stien og gikk rett mot toppen som er markert av en fin. liten varde.

Liv Synnøve og Astrid på toppen av Høgeheia 527 i Hyllestad
Utsikt mot Lihesten og Risnesnipa (mot høyre) i sørvest
Utsikt mot Marhusvatnet 216 i sørøst
Tilbakeblikk mot Høgeheia fra Grønnskorknolten

Etter en matpause der vi nøt den flotte utsikten fortsatte vi rett vestover litt sør for der vi gikk opp i retning mot Grønnskorknolten 506. Legger inn toppen som nytt PB-element med PF 35m. Legger PB-koordinaten ved varden, sannsynligvis er det marginal høyere på en bratt fjellknaus noe meter lenger mot vest.

Fint og lett gått vestover mot Grønnskorknolten. Høgeheia i bakgrunnen
Astrid og Liv Synnøve på Grønnskorknolten
Det var en liten sammenrast varde og noen bolter på toppen av Grønnskorknolten. Vi bygget opp igjen varden.

Tilbake på stien der vi gikk opp. Etter litt diskusjon ville vi forsøke å følge den inntegnede stien på kartet videre vestover mot Sundbotn. Dette viste seg å være et dårlig valg. Det som antagelig en gang har vært en sti var nå nesten helt gjengrodd med tett vegetasjon. Etterhvert ga vi opp prosjektet og søkte oss ned igjen mot traktorvegen der vi hadde kommet opp.

Takk til Liv Synnøve og Astrid for en fin tur til en grei utsiktstopp i Hyllestad.