Solotur nord for Glittertind Dag2 (24.07.2019)  5

Written by OPetter

Start point Trollsteinkvelven (1,615m)
Endpoint Trollsteinkvelven (1,615m)
Ascents Dronningje (2,189m) 24.07.2019 09:06
Svartholshøe (2,067m) 24.07.2019 09:06
Trollstein-Rundhøe (2,170m) 24.07.2019 09:06
Trollsteineggje (2,295m) 24.07.2019 09:06

Trollsteineggje

Var tungt å komme i gang denne morgenen.
Fikk fylt drikkeblæra med 2L vann og pakket ned cola, mat og annen energi, manglet solkrem.
Var knallsol fra morgenen av jeg forstod fort at rasjonering av vann måtte til.

Startet vandringen innover dalen og det var seigt i starten, etter ca. 2 timer stod jeg på første topp, Svarholshøe 2067moh.
Gønna på videre og kom til et skikkelig byggverk på topp 2, Trollstein-Rundhøe 2170moh.
Det var en laaang og dryg vei opp hit, tok en pause og fylte på med litt energi.
Jeg var usikker på ferden videre pga. ømme bein, begynnende gnagsår, varme og sterkt minkende drikke, var litt bekymret for dehydrering pga. all svetten i varmen.

Gikk for Dronningje på 2189moh, ny pause og nye vurderinger.
Var for gæærnt å gå helt hit for å snu, hadde bare en topp igjen borte her, men med 0,5L vann og en svelg cola var jeg usikker.

Etter litt frem og tilbake så tenkte jeg at jeg i verste fall fikk drikke litt brevann fra Trollsteintjønne på vei ned.
Det ville være tryggere enn å spise reinsdyrbedriten snø!

Fortsatte bort til Trollsteineggje, Norges 30 høyeste fjell.
Denne var litt mer spenstig og litt klyving måtte til, tok det sikre valget der jeg gikk alene og omgikk hammeren før toppen med å gå ned til høyre.
Var kanskje en blanding mellom Besseggen og bandet mellom Veslesmeden og Storsmeden i Rondane. Følte meg iallefall ikke utrygg, var bra tak der.

Nådde toppen og følte ikke at man var så høyt som 2300moh siden nordveggen til Glittertinden(2464moh) ruvet over meg.
Litt spesielt å se små skikkelser på toppen av Glittertinden.
Tenke på at der gikk de i kø og jeg hadde enda ikke truffet folk denne dagen.
Vet at S1 og S2 bare lå litt lengre bort, men hadde som sagt ikke føtter og veldig lite drikke igjen så jeg vurderte det ditt at det holdt med hovedtoppen. Egentlig litt surt, men snu i tide osv....

På vei ned fra toppen traff jeg 3 karer fra Lom, takk for at jeg fikk bomset litt solkrem!
Trengte solkremen sårt, men skal ærlig innrømme at øllboksene dere dro opp fristet mer :P

Var helt Sahara i halsen og vannblemmer under begge beina så jeg tok sikte på snilleste vei ned fra Trollsteineggje. Skrånet raskt ned vestover og gikk på sne så langt som mulig.
Ved Trollstein-Rundhøe traff jeg på to nye, veldig folksomt i fjellet i dag.
Hele fem personer på samme dag innen for 1 time :P
Du skjønner at dette området er for spesielt interesserte;)

Måtte kjøle ned beina i snøen på den laaange veien ned til camp.
Ble tidlig kvelden, men med tanke på at jeg fikk høvla over alle 2K topper i området var verdt slitet:-)

8t 4 min. på tur og 14,5km done.

3 netter alene i telt, 2 dager på tur og 10 nye topper i boka.