Solotur nord for Glittertind Dag1 (23.07.2019)  5

Written by OPetter

Start point Veodalen Nasjonalparkgrense Parkering (1,300m)
Ascents Austre Glittertindoksle (2,260m) 23.07.2019
Grotbreahesten (2,016m) 23.07.2019
Gråhøe (2,154m) 23.07.2019
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 23.07.2019
Store Trollsteinhøe (2,201m) 23.07.2019
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 23.07.2019
Bukkeflyi (1,882m) 23.07.2019 08:46
Visits of other PBEs Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 23.07.2019 08:46

Startet kvelden før i lett regn med 25 kg på ryggen, syklende ish 2 km fra parkeringen mot Glitterheim før jeg parkerte sykkel opp i lia og brakk inn til høyre mot Trollsteinkvelven.
Fulgte elven oppover, oppdaget at jeg skulle holdt mye lengre til høyre innover i dalen.
Ble mye steingåing med 25kg på ryggen. Bommet altså på den gamle DNT stien innover dalen.
Satt camp i enden av vannet på ca. 1615moh.
Tipper jeg brukte 2 timer til camp, tok tid pga. feil veivalg.

Dag1:
Pakket topptursekken med energi: 2L vann, 1 snickers, 1 energibar, polarbrød og pålegg.
Klar for sanking av topper gikk jeg rett opp fra camp mot Austre Trollsteinhøe.
Var skyet/tåkete oppe i høyden, bra med GPS når sikten er dårlig!
Gikk oppover og fikk svettet bra, brukte ca. 1t og 50 min. før jeg stod på toppen av Austre Trollsteinhøe, nærmest null sikt.
Skyene føk forbi og fikk så vidt sett litt innimellom.

Forsatte videre mot Store Trollsteinhøe, fortsatt ingen sikt.
Dette var en stor og flat topp, ikke så veldig spennende. 30 min. fra Austre før ferden gikk til Søre Trollsteinhøe(25 min.)
Ikke så mye mer sikt her, men mer sikt mot Glittertinden enn mot vest. Skyene stoppet liksom ved Glittertinden, det lettet også litt mer nå.

Var litt spent på veien videre til Gråhøe, men ubekymret spenning.
Langt ifra luftig eller utsatt på denne runden, ingen ting som trigget suget i magen bortsett fra når man tittet utover stupene.

Tok en bedre pause mellom Søre Trollsteinhøe og Gråhøe, en fantastisk utsikt mot Glittertind.
Tror dette er noe av det finere jeg har sett i Jotunheimen til nå, selv om hver tur er spesiell så er det spesielt å se nordveggen på Glittertinden ruver over og se Grotbreahesten, brevann og Trollsteineggje splitte Grotbrean.
Fremme ved Gråhøe etter ca. 40 min, lang pause på veien.

Var bare å fortsette mot neste mål Grotbreahesten, bikket ned mot Svartholsglupen og gikk rundt Trollsteintjønne med litt steingåing over utløpene.
Den enkleste veien opp, men lengste, er vel å følge brekanten til man kommer på oversiden av hesten for så å følge ryggen opp.
Jeg begynte å bli sliten og solbrent og ville komme raskest opp og ned så tok en litt mer direkterute.
Litt enkel klyving og noe bratt samt noen litt løse partier, men ikke vanskelig.
Jeg følte det var gode og trygge tak hele veien.
Merk; var tørt og fint her, ved vått fjell er det mulig jeg hadde gått rundt og opp på ryggen til topps.
Brukte ca. 2t og 50 min hit, en liten pause på toppen.
Husker ikke om jeg lapet før eller etter pausen, hodet begynte også å bli sliten som resten av kroppen.

Gikk ca. samme vei ned som jeg kom opp, neste mål var Austre Glittertindoksle.
Fulgte brekanten bortover og rundet vannet på 1820, var klar over at jeg hadde kritisk lite vann og tok frem koppen for å drikke. Hørt at man ikke skal drikke brevann, men måtte ha påfyll.

Gikk oppover mot oksle, var laaaaaang vei oppover.
Kom frem til NVE hytta og der stod døren på vidt gap.
Jeg måtte bort for å se om det var noen der, men kunne ikke se noen rundt hytta.
Det lå soveposer inne på sengene i hytta så regnet med det var noen ikke så langt unna.

Jeg fortsatte oppover og kunne se to personer ute på Gråsubrean.
Litt usikker på hvor lang tid jeg brukte, men tok en u-sving på toppen for å komme meg fortest mulig ned igjen, kroppen var på felgen nå.

På vei ned traff jeg på de to fra Gråsubrean, mor og datter som hadde vært å jobbet på breen.
Var visst veldig avsmeltet. Var hyggelig å endelig treffe på noen mennesker igjen.
Etter en kort prat var det bare å komme seg raskest mulig til camp, søkte etter snøfelt nedover.

Endelig nede så gjorde jeg bommerten ved at jeg ikke krysset elvene tidlig nok.
Så det resulterte at jeg måtte gå en lang omvei for å komme tilbake til teltet, kjente at jeg ikke trengte denne omveien nå. Var solbrent, sliten, hadde begynnende vannblemmer.
Så tips er at elven/e må krysses tidligere om du har telt på høyreside av vannet der jeg hadde det.

Gikk også tom for vann opp mot Austre Glittertindoksle.
Alt i alt en forholdsvis tøff og hard runde.