Midtre Hellstugutinden, Store N1 og N2 (24.03.2012)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Samme (1,100m)
Characteristic Ski trip
Ascents Midtre Hellstugutinden (2,339m) 24.03.2012
Store Hellstugutinden N1 (2,230m) 24.03.2012
Store Hellstugutinden N2 (2,215m) 24.03.2012

FLOTT DAG PÅ HELLSTUGUTINDENE

Det var lovet praktvær denne helgen, og Spiterstulen var et naturlig utgangspunkt for årets første 2000 meter topper. Møtte Jans (Jan Storkjørren) kl 09 på Spiterstulen. Lite snø og hardt føre. Jeg valgte langfeller, Jan kortfeller. Det var mest snø langs elven Visa, og vi kunne gå på snø opp til starten på Hellstugubreen på ca. 1500 moh der vi var opp etter 1 time og 45 min. Videre sørover på breen til vi var oppe på ca 2000 m like sør for Søre Hellstugubreahesten. Her dreide vi vestover og opp skaret mellom Store og Midtre Hellstugutinden på ca. 2200 m. Oppe der kl 1330. Været hadde vært grått, med en god del vind og enkelte kraftige vindkast, men nå begynte det å klarne opp. Vi satte fra oss skiene i skaret. Etter en matpause fortsatte vi mot dagens hovedmål:

MIDTRE HELLSTUGUTINDEN
Vi fulgte vanlig rute opp SV flanken av toppen på greit snøføre med gode tak for støvlene. Oppe på toppen med den karakteristiske varden som står der ensom helt ute på kanten av stupet ca. 1430. GPS 0469444 6824383. Været ble bare bedre og bedre, og denne gangen fikk vi - i motsetning til da vi var på nabotoppen Store Hellstugutinden i juni 2011 i tåke - en fantastisk panoramautsikt over store deler av Jotunheimen. Det var helt stille på toppen, og vi ga oss god tid til å nyte dagen. Ren og pur lykkefølelse var det! Da vi omsider klarte å rive oss løs fra topp-opplevelsen gikk vi ned igjen i sporene våre, men var oppom to tydelige småtopper ned mot skaret, dog med PF på bare ca. 7-8 m.

Pause i skaret sør for Midtre Hellstugutind. Store, N1 og N2 i bakgrunnen
På vei fra skaret mot Midtre Hellstugutind
På toppen av Midtre. Foto Jan Storkjørren
Panorama fra Midtre Hellstugutind. St. Urdadalstind til venstre, Leirhøe og Glittertind mot høyre

Fortsatte uten ski mot neste turmål,

STORE HELLSTUGUTIND N2
Her var det bare å fortsette sørover i skaret langs ryggen opp på toppen der vi var oppe ca kl 1545. Meget beskjeden markering av denne toppen, bare en rund stein oppå en annen stein. GPS 0469314 6823793. Min måling avviker med ca 30 m på 68 koordinaten i forhold til PB (6823760). Tillater meg å flytte nålen på kartet i forhold til dette.

På vei tilbake fra N1. Den lille klumpen til venstre er N2. Midtre Hellstugutind mot høyre
Store Hellstugutind til venstre. N2 litt til høyre for midten av bildet, N1 like til venstre for N2
Jan på toppen av Store Hellstugutind N2. N1 og Store i bakgrunnen

Videre mot

STORE HELLSTUGUTIND N1
Vi nærmet oss først fra nordsiden, men støtte på bratte og isete sva som ikke fristet. I stedet gikk vi litt ned igjen på breen helt inntil fjellet og fulgte denne til vi kom til en bratt snørenne som går opp på sørsiden av toppen. Selv om det var bratt var snøen fast og fin, og det gikk greitt å komme seg opp i skaret litt sør for toppen. Så var det enkelt langs ryggen opp til selve topp-punktet som er markert av noen litt større steiner enn på nabotoppen N2. Oppe der 1610. GPS 0469374 6823713 som er omtrent som i PB.

N1 er klumpen til venstre for midten. N2 til høyre
Foto fra Urdadalstinden mot Hellstugutindene 19.6.2011. Fra venstre N2, N1, Store og Nestsøre
Store Hellstugutinden N1 i forgrunnen mot Midtre i nord
Fra St. Hellstugutind N1 mot Memurutindane

Så var det tilbake til skiene i skaret og ganske fine nedrenn på Hellstugubreen. Føret var blitt litt mindre hardt utover dagen, men det var en god del skavler som innvirket på min skiopplevelse! Lenger ned langs Hellstuguåe og i Visdalen var føret enda et hakk bedre slik at det ble lange og fine nedrenn siste delen av turen tilbake til Spiterstulen. Avsluttet med en nydelig middag på Spiterstulen med Jan og min gamle fjellvenn Walter Schoppe som jeg traff tilfeldig der dagen i forveien. En på alle måter perfekt turdag!

Start date 24.03.2012 10:10
End date 24.03.2012 21:43

Super flott Artikkel:)

Written by 19topper 29.03.2012 23:04

Flotte bilder som virkelig gir lyst til å hive seg i bilen, og dra av sted..

ÅÅÅhhh...

Written by Naboen 29.03.2012 21:54

det var fine bilder fra en fjellkjede jeg ikke har vært på enda.. Kommer vel meg dit engang..:) Men fjellsjuk følelsen..., den steg enda et par hakk...:)

Godt med

Written by mortenh 29.03.2012 21:08

noen ferske bilder fra Jotunheimen. Skulle gjerne sett mer snø, men sånn er det enkelt og greit ikke vinteren 2012. Men fine stemninger var det lell, selv om det føles litt sånn ultimo mai ift. snømengder....