Familievennlig tur til Forollhogna (25.07.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Forollhogna (1,332m) 25.07.2019 14:23
Visits of other PBEs Såttåhaugen P-plass (gammel - stengt) (868m) 25.07.2019 11:59

Vi kjørte via Dalsbygda og oppover til Såttåhaugen hvor vi parkerte. Herfra går en slags gammel traktorvei innover de slake første km mot Forollhogna. Mye biler og turgåere på parkeringa hvorav også en familie på 5 som la av gårde like før oss. Vi ville prøve å sykle så langt vi kunne med Vinjar bak i sykkelvogna. Det ble bare ca 1-1,5 km på meget ujevn og humpete sti. Det var så dype spor at sykkelvogna hadde en velg underveis og flere nestenvelt... Parkerte derfor etter hvert og la av gårde til fots. Vi traff da på denne spreke familen fra Melhus og slo følge med dem så og si helt til topps. Det var redningen for Vinjar. De første km var nemlig litt kjedelige og dryge for en liten kar.

På toppen var det flott utsikt, varmt og deilig. Her kunne vi blant annet se ned i flotte Budalen hvor Vinjar sin mormor pleide å tilbringe uker på ei sæter om sommeren. Vi tok oss en god matpause her før vi satte kursen nedover igjen. Vinjar storkoste seg med bading i et vatn like ved Forollsjøen. Den andre familien ble også med på moroa da de kom litt etter oss. Samtlige badet, med unntak av de to voksne mannfolka :-)

Ser grei ut som sykkelvei, bare kanskje ikke med tung sykkelvogn...
Veldig slakt og lite stigning til man kommer inn til selve foten av fjellet
Kjekt for Vinjar å ha andre unger å gå sammen med
Lite snøfelt i starten av stigninga mot toppen, det er alltid stas! Snøballer ble det kastet rikelig med :-)
Forollsjøen
Vinjar og papsen på toppen med utsikt mot Budalen
Forollhogna
Alltid kjekt med bading !!!