Tre topper i Rondane (25.07.2019)  6

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Dørålseter (1,046m)
Endpoint Høgronden (2,115m)
Øst for Midtronden Vest (2,057m) 25.07.2019 07:12
Visits of other PBEs Døråe Helårsbro (1,031m) 25.07.2019 07:12
Dørålseter parkering (1,046m) 25.07.2019 07:12

Hadde flere alternativer for tur denne dagen, men valget falt på Rondane og de tre toppene jeg hadde registrert flere hadde tatt som rundtur. Selv om litt dårligere form enn normalt mente jeg at dette måtte jeg klare. Som tenkt så gjort. Synes Rondane er fint med sine slake formasjoner og stort sett enkelt å komme frem. Litt lang anmarsj før fjellene begynner, men fint å gå. Når bestigningen begynner kommer man også her til høyder der det bare er stein. Likevel greit å gå. Eneste utfordrende parti var på Midt Ronden. Antydning til klyving på grunn av høye trappinger. Jeg fant at det var greiest litt vest for kanten, men egentlig ikke noe stort problem. Mye stein både opp og ned av Høgronden likevel ikke noe som var vanskelig. Litt bratt ned men har opplevde mye verre. Før start var jeg i tvil om hvilken vei jeg skulle ta disse toppene, jeg endte med å starte med Digerronden, i ettertid tror jeg det var beste alternativet, fikk da en lett og rolig sti på slutten når man hadde minst krefter. Det er uansett helt greit å gå begge veier.

Campen nedenfor Dørålseter
Turens mål med alle toppene, en slags travers.
Markering av nasjonalpark grense
Bru på Rondanestien
Anmarsjen til Digerronden
Oppstigning på Digerronden med utsikt til Rondevatnet og Veslesmeden.
På toppen av Digerronden og med resten av ruta i siket.
På første toppen
Tilbakeblikk på Digerronden fra oppstigning til Midtronden.
Mot toppen av MidtRonden
Merka løype ned fra Høg Ronden
Fra stien ned
Fra nedstigninga til Høg Ronden
En merkelig sak på hjemveien. En slags steinørken. Er nok vann her i perioder av året.