Familietur Ben Nevis (15.07.2019)

Written by Ashatlen (Arne Hatlen)

Ascents Ben Nevis (1,345m) 15.07.2019

Et av målene vi satt på forhånd for familiens ferie i Skottland, var at familien skulle opp på Ben Nevis. Anne og jeg hadde allerede vært oppe, men ikke guttene. Når dagen nærmet seg var det ikke så farlig, men til slutt ville de opp de også. Det var skodde den dagen, men vi håpet det var greit på toppen. Det var det ikke. Men underveis og etter vi var vel nede forsvant skyene og vi kunne se utsikten. Ett av målene mine var å gå eggen rundt og opp på en topp, men i skodde var det ikke til å tenke på. Så, sammen med noen 100-talls (om ikke flere) andre gikk vi Turistruten opp og ned. Fordelen med slikt turselskap er at familien føler seg veldig sprek. Ulempen er kødannelse...
Veien opp er opparbeidet i så stor grad at det føles mer som å gå i en park enn på et fjell, kanskje med unntak av øverste delen. Dette er først og fremst fordi det er så mange ukyndige fjellvandrere der, men også på grunn av slitasje på stien. Steinlegging av stien gjør denne mer robust og klarer de 160 tusen vandreren som årlig går opp. Nå har vi altså vært der, ferdig med den, og aldri sett utsikten fra toppen.