Kunna - Frohavet (24.07.2019)  5

Ascents Kunna (47m) 24.07.2019

Trøndelag
24.7.2019

Tidligere i sommer har vind og havtåke hindret oss i å ta turen til øyene i Froan. Dessuten går Vetlefjord-båten tur/retur samme dag kun på onsdager og fredager i juni og juli. Endelig kom høytrykket seilende midt i fellesferien. Våre venner fra Bayern i Tyskland tok fri fra havfiske og ble med på øyhopping. Vi tok rutebåten kl 9.20 fra Dyrøy og ankom Sørburøya en snau time senere. Her ventet Mange Werkland med sin splitter nye Buster-båt. Det ble en flott rundtur, hvor bestigningen av Kunna (47) var hovedmålet. På returen var vi innom den fine kirka på Sauøya. Videre til verdens største nedsenkbare havmære. MONSTERET var på størrelse med en oljeplattform og skal være rømningssikker. I påvente av hurtigbåten ble det også en tur til Sørburøyas høyeste punkt (34) - Takk for ypperlig service. // Med på turen Heinz, Marlis og Inger Lise.

FROAN er det største sammenhengende havområdet, som er fredet i Norge (utenom Svalbard). Området ble opprettet i 1979 og omfatter 400 km² fra Vingleia fyr i sørvest til Halten i nordøst.

Havørnreir øverst midt i bildet