Kitzsteinhorn nær Kaprun (24.07.2019)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Kaprun
Ascents Kitzsteinhorn (3,203m) 24.07.2019

Familietur med utgangspunkt Kaprun i Østerrike. Kun 6km å kjøre opp til taubanen. En fantastisk "reise" med gondol fra bunnen av dalen. Måtte faktisk bytte gondol tre ganger før vi sto på siste stasjon som ligger på 3029 moh. Derfra måtte vi gå bratt opp de siste 200hm til toppen. Ikke veldig vanskelig, men det var bratt og ikke rom for feil oppover. Ikke luftig.. men litt utsatt. Greit at det hele veien var bolter og wire. En fantastisk utsikt i et eventyrlig vær.

Svært overrasket over hvor mange muslimer som var oppe til den siste stasjonen. Har fått høre at Kaprun området er spesielt populært feriemål for velstående muslimer. De var faktisk i stort flertall på området der oppe og også i byen Kaprun. Tror vel jeg ikke så noen på klyvingen til topps. Butikker, restauranter på alle stasjonene. Litt rart for en nordmann som er vant til helt andre forhold.

Med rabattkort som vi fikk på hotellet så kostet billetten 37 euro pr. pers. Verdt hver krone. Turen anbefales på det sterkeste.

Kona turte ikke bli med til topps, men fikk nå akt på akebrett sammen med alle muslimene.