Nr 1 og 6 i Norge med Lars-Petter (24.07.2019)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 24.07.2019 11:08
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 24.07.2019 13:26
Galdhøe (2,283m) 24.07.2019 14:26

Lars-Petter ønsket seg Galdhøpiggen på vår tredje turdag, og det var ikke meg i mot. Vi hadde hatt en fin overnatting ved veien opp til Juvasshytta, og våknet til skinnende sol og varme i 1300 meters høyde - digg!

Vi var ganske tidlig på plass på parkeringa ved Juvasshytta, for i dag kom det til å bli styggelig trangt om plassen! Klok etter forrige tur, rygget jeg nå Vivaroen på plass, så det var lettere å komme seg ut igjen etterpå. Vi tok med litt ekstra bre-utstyr siden vi bare var to i taulaget. Ramler en nedi, må han komme seg opp selv! Vi brukte to fotløkker og to tauklemmer hver på tauet. Lars-Petter hadde isøks, mens jeg brukte stavene til sondering.

Fra stien ved Juvasshytta.

Over Styggebreen var det blåis nå - en radikal forandring siden min forrige tur for bare to uker siden!

Etter breen tok vi en rast før motbakkene. Nå kom det en mann, en dame og et barn i tau over breen, og de tok så av seg noe av utstyret rett ved oss. Kvinnen uttrykte at hun syntes det var merkelig at hun skulle bruke hjelm, når ingen andre brukte det. Mannen, som selv IKKE brukte hjelm, svarte bestemt at det var for hennes egen sikkerhet. Basta.

Det var ellers ikke så mange på tur oppover ennå, og selv toppen fikk vi nyte ganske i fred. Men vi så svære horder komme strømmende over breen.

Lars-Petter mimrer om sin alenetur til Glittertind i fjor.
Årets andre Galdhøpigg-tur for min del.

Veslepiggen
Når vi etterpå skulle krysse breen over mot Løyfti, ble vi overrasket av hvor søkkvåt breen nå var blitt. Vi vasset i issørpe og måtte over flere flomstore bekker på breen. Begge hadde nye fjellstøvler som virkelig må sies å holde mål!

Morosm klyving opp Løyfti, på vei mot Veslepiggen.
Galdhøpiggen sett fra Vesle.
Mot Skardstind. Breen her var ikke på noen måte så avsmeltet som Styggebreen.

Med tanke på forholdene på breen, valgte vi en tyngre vei tilbake til Juvasshytta - over Galdhøe. Her oppe skilte vi lag, da Lars-Petter også ville bortom Kjelhøi, mens jeg kjørte på nedover mot Juvass - uten å sjekke kartet. Det var litt dumt, for jeg kom for tidlig ned, og måtte over en bit av breen alene - skjønt forholdene med blåis tilsa at det likevel var rimelig trygt.

Tilbake ved hytta kjørte jeg så til skisenteret og ventet på Lars-Petter. Det var enormt med parkerte biler - også ved veien bort mot skisenteret, (så rutebussen til Lom kom så vidt derfra.)
Lars kom fornøyd ruslende ned heistraseen, og vi avsluttet den glohete dagen med et bad i Juvatnet.