7 summits Bø - Kvanntotinden og Spikartinden (16.07.2019)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Hesthausen (487m) 16.07.2019
Kvanntotinden (607m) 16.07.2019
Spikartinden (605m) 16.07.2019

Vi tok med disse toppene på en fin ferietur i Bø. Vi så at det var noen fine topper i området fra Trehyrna dagen før, kjørte ut til Møkland og parkerte helt innerst ved Sletten der det sto skiltet til disse 3 toppene ifm Telltur.

Ved starten

Nå viste det seg at de to toppene på 7 summits hadde vært langt enklere å bestige fra enden av veien på Utskora. Det gikk nemlig en langt bedre sti ned fra Spikarheia derfra - som vi tok ned igjen. Den var heller ikke på kartet til Peakbook! Atskillig kortere, men vi fikk en morsom og fin tur over Hesthausen som belønning for strevet.

Stien opp fra parkeringen i Sletten og opp Risdalen var fin og derfra var det bare å følge stien videre fra skaret, der vi så resten av toppene og ruta, og videre til topps.

Utsikt mot Spikartinden helt til venstre og Kvanntotinden - samt hele ruta vår.

Megautsikt derfra. Vi fulgte stien videre litt ned og ryggen utover i retning Rismålstinden. Vi bomma litt her og kom i litt for bratt terrreng på ryggen, men fikk justert oss fint inn på stien. Fra skaret mot Rismålstind sto det at stien gikk litt på nedsiden av toppene. En dels unnselig sti kunne følges i litt knotete terreng først, men senere åpnet det seg igjen mot først den litt kjedelig Kvanntotinden før det gikk litt ned og opp på fine Spikartinden. På Kvanntotinden var Monica så heldig å finne en full vannflaske i postkassa - og den kom godt med på en varm dag og gikk ned på høykant. Deretter Spikartinden med megautsikt vestover mot bla Hovden.

Fra Spikartinden så vi en dame gikk rake veien ned til Utskor og vi bestemte oss for å følge den fine stien ned Spikarheia og Stabben og helt ned til enden av veien. Vi var overrasket over at det hverken var skiltet her - eller at stien var merket på kartet. Det var merket en annen sti ned mot øst fra skaret mellom Kvanntotinden og Spikartinden via Melkardalen og så langs kysten tilbake mot bilen, men den stien så heller unnselig og knotete ut, så vi droppet den lange turen der ble Monica enig om ;-)

Derfra var det bare å starte å traske veien tilbake mot Møkland og parkeringen vår - inntil Monica fikk haik med ei lokal dame etter noen kilometers gange og endelig kunne hente bilen vår. Vi koste oss ute i ca 6 timer på tur i strålende vær.