Saksdalsfjellet, Brannfjellet + Tjernnabben (Fosnes ) (21.07.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bommen ved Røyklivatnet (116m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Brannfjellet (330m) 21.07.2019
Sør for Elvdalen (420m) 21.07.2019
Saksdalsfjellet (345m) 21.07.2019

Kjørte fra Namsos til bommen ved Røyklivatnet. Se veibeskrivelse i rapport: https://peakbook.org/TERJES/tour/317951/Middagsfjellet%2C+Selifjellet+%2B+Hopan+%28Fosnes%29.html Bommen er stengt med hengelås, så jeg hadde tatt med meg sykkel. Men på grunn av bratte bakker og litt grasvokste veier ble det litt leing av sykkelen. Syklet innom Hende gård for å se på den merkelige farkosten som Lars Monsen brukte over Salsvatnet i TV.serien Monsen på villspor. Syklet videre opp Saksdalen og etter 8,4 km parkerte jeg sykkelen og gikk først opp til Saksdalsfjellet. Kort, men bratt tur gjennom skogvokst terreng. Trigpunkt uten varde på toppen og flott utsikt på snaufjellet. Returnerte til veien (2,6 km t/r) og fortsatte på andre siden opp til Brannfjellet. Her er det ei kort men bratt kløft som må forseres. Retursporet her er beste rute. Trigpunkt og varde på toppen. Retur ned til veien og sykkelparkeringa. (5,2 km t/r) Syklet videre og tok av til høyre i krysset Saksa/Elvdalen. Veien mot Elvdalen er dårlig vedlikeholdt etter ei jakthytte, og er grasvokst og igjengrodd videre. Parkerte sykkelen etter 4,8 km fra forrige sykkelparkering. Felles for disse toppene er at det er bratt å komme opp. En bratt fjellrygg med steinur og bratt gressrenne mot topplatået er litt krevende. PB har oppgitt trigpunktet på 419,8 moh som høyeste punkt, men dette er feil, da det er en høyde på 421,1 moh bare 130 meter fra TP. (se kart) Returnerte til sykkelen (Denne turen 6,2 km t/r) Da var alle tre toppene besteget. Syklet tilbake, men syklet innom den gamle villmarksgården Saksa. Denne gården leies ut av http://utmarkscompagniet.no/utmarksgardene/saksen-gard-en-historisk-utmarksgard/

Nednfor gården er det en gapahuk, en naturlig stor sandstrand og flytebrygge med to båter i Sakstjønna. Syklet tilbake den lange veien til bommen. (14,8 km fra Storelvdalen sykkelparkering) Dette ble mye km-info men totalt antall sykkelkilometer ble 28 km., og totalt km vandring ble 14 km. (Totalt 42 km) Vill og vakker natur her, og mange topper gjenstår ennå.
(Fosnes 18-19-20/44)

Bom stopp ved Røyklivatnet
Syklet innom Hende gård. (Utleie)
Hende gård
Den artige farkosten som Lars Monsen brukte over Salsvatnet i Tv-serien Monsen på villspor
Trigpunktet på Saksdalsfjellet
Årets første modne molt
En litt bratt skrent opp mot Brannfjellet
Den fine høye varden på Brannfjellet
Syklet inn i Elvadalen
Her ved denne jakthytta i Elvadalen begynner veien å bli grasvokst
En litt krevende fjellrygg opp mot topplatået på Tjernabben (sør for Elvdalen)
Ei fin tjønn like før toppen av Tjernnabben
Trigpunktet Tjernnabben er ikke høyeste punkt.