Russehavna, Skutilen og Alfredfjellet - omvei til Glupen (21.06.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Revdalen (123m)
Endpoint Revdalen (129m)
Ascents Alfredfjellet (420m) 21.06.2019
Visits of other PBEs Russehamna (2m) 21.06.2019
Skutilen 21.06.2019

Det var tid for båttur for å gjøre noen tellinger, men siden det kun er plass til fire i båten og vi er fem så jeg meldte meg frivillig til heller å sette ut overvåkningskamera ved mulig revehi i Glupen. Jeg fulgte de andre ned til Kvalrossbukta og hjalp å få ut Zodiaken på sjøen før jeg fortsatte til Russehavna. Gikk langs Russeelva til Blyglansgruvene der jeg krysset elva og gikk på nordsiden opp mot Gåsvannene der det var en del kortnebbgås. Gikk meg på ett fjæreplyttreir med fire egg, og ett tyvjopar som tydeligvis hekket i nærheten. Gikk over Skurven til Skutilen som er ei anna velferdshytte tilhørende metten. Tok en lunsj i hytteveggen før jeg satte kursen mot NP hytte ved Ellasjøen og gikk opp på toppen av Alfredfjellet. Gikk ned den bratte sørryggen og ned til mulig revehi i Glupen og satte opp kameraet før jeg returnerte til Revdalen. Båtfolket var allerede tilbake i hytta, de hadde fått motortrøbbel, så ble kortvarig båttur...

Båten er endelig i sjøen i Kvalrossbukta
Velferdshytta i Russehavna
Fjæreplyttreir
Vannet Skutilen til høyre, hytta skimtes like til venstre for vannet. Ellasjøen er vannet venstre i bildet