Nordre Minjarudkollen (22.07.2019)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Ascents Nordre Minjarudkollen (338m) 22.07.2019
Visits of other PBEs Myrer p-plass (175m) 22.07.2019

I dag hadde jeg tenkt det skulle bli turdag. Jeg mangler 3 turer på "Ti på topp - Romerike" som jeg tenkte jeg skulle fått unnagjort. Først ut ble Minjarudkollen i Fet kommune.

Dette ligger så langt sør på Romerike man kommer, og det ligger så nær Tunefluas hjemområde at vi slapp ikke helt unna biter'n. Slapp heldigvis billig unna, har hørt om folk som har løpt fra horder av dem, det slapp vi heldigvis.

Fra parkeringsplassen til punktet er det ca 2 kilometer uten noen harde stigninger, så denne var i grunnen en fin start på dagen.

Tårnet ligger ca 150 meter i nordlig retning fra Peakbook-elementet. Går du bare noen få meter, i skiltet retning, så ser du tårnet ruve godt.

Peakbook-elementet her står på plassen for det gamle tårnet. Det ligger noen råtne plankebetar her, bare rester igjen. Men fra toppunktet er det bare 150 meter nordover til det nye tårnet. Det er ett solid bygg med gode trapper helt opp til topps.

Fra toppen av tårnet har du grei oversikt over skogen i nærområdet. Topp utsikt.