Tredagers fjellskitur på Hardangervidda (08.03.2019)  4

Ascents Ustetind (1,376m) 08.03.2019
Visits of other PBEs Krækkja (1,161m) 08.03.2019
Tuva Turisthytte (1,185m) 08.03.2019

Årets vintertur ble med far (MikkelsenT (Tron Mikkelsen) og bror på Hardangervidda. Her skulle vi lære hva dårlig vær og for tung oppakning gjør med tempo.

Dag 1 - Haugastøl til Krækkja. Vi hadde pakket pulk og to storsekker for sikkert å overleve 3 dager i snøstorm, men det hadde kommet mye nysnø, så all vekta gjorde oss trege. Etter denne turen sverget jeg til gramjegerlivet. Tok nesten 8 timer å komme seg til Krækkja pga. mye oppoverbakker, motvind og nysnø. Alt ble bedre med en nydelig 3-retters på Hangarviddas første DNT-hytte.

Dag 2 - Krækkja til Tuva. Burde egentlig vært en sjarmøretappe med flatt og kort distanse, men igjen motvind, ned mot 50m sikt og trå snø gjør at ting går treigt. Denne dagen fikk vi heller ikke bruk for telt, for den svært så koselige hytta Tuva med hyggelig vertskap gjorde at vi ble inne natta også.

Dag 3 - Tuva til Ustaoset via Ustetind: Heldigvis fikk vi full uttelling den siste dagen da vi stakk oppom Ustetind med lite vind og full sol. Ustetind er ikke høyere enn 1376 moh, men her hadde vi utsikt til Gaustatoppen, Hårteigen, Hardengerjøkulen, Hallingskarvet og Rondane i det fjerne.

Siste dagen snudde været endelig

Rått å suse bort over vidda med hele Hallingskarvets sydside som utsikt.