Torehytten via Hårteigen (18.07.2019)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Hadlaskard (995m)
Endpoint Torehytten (1,330m)
Ascents Hårteigen (1,689m) 18.07.2019
Visits of other PBEs Torehytten (1,328m) 18.07.2019

Fra: Hadlaskard

På morran kommer jeg i prat med to hyggelige damer fra Bergen, Else og Åse. De anbefaler sterkt å legge turen til Torehytten via Hårteigen. Jeg er enig. Dumt å ikke ta med denne flotte toppen når man først er i området. Ruta følger stien mot Litlos. Oppe på ca. 1400 moh er det merket ei rute til topps. Jeg legger fra meg tjuekilosekken og tar fatt på kløfta oppover. Jeg føler meg lett og fin og går uten pause til toppen. I kløfta er et hengt ut tau. Egentlig grei klyving. Den største utfordringen er løs grus/stein som løsner lett. På toppen tar igjen Else og Åse. Imponerende nok har også Alf på 84 år, om kompisen hans på 75 år tatt seg opp til varden. De har ikke engang brydd seg med å sette fra seg sekkene! Dette er usedvanlig spreke old boys. Sikten er ikke helt klar, men flott nok. Jeg har flaks for etter ca. 15 min er toppet innhyllet i tåka.

Videre til Torehytten er det grei skuring. Brukte 5 timer totalt. Nok ei trivelig hytte. Folksomt, noe som lager litt kø på kjøkkenet. I dag blir det lapskaus og fruktcoctail. All mat, og vann, smaker fantastisk ute i det fri. På natta kommer det et kraftig vindvær fulgt at hard nedbør. Det trommer på teltduken som blafrer fælt ... Forhindrer dog ikke at jeg sover sammenhengende i 10 timer!