Raulandsfjell m/ungene: Sveigefjell (17.07.2019)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Spjotar p-lomme (870m)
Endpoint Samme (870m)
Ascents Ljosånuten (1,214m) 17.07.2019
Sveigefjell (1,290m) 17.07.2019
Visits of other PBEs Spjotar P-lomme (871m) 17.07.2019

Dag 2:

Etter god frokost dro vi alle innover mot Spjotar.
Her fant vi en p-lomme og stistart for vandring innover mot Sveigefjell.
Varmt i bjørkeliene under Spjotenut så herlig å komme over tregrensa med litt friskt trekk i lufta.
Utrolig mange småbekker å krysse oppover som kunne være litt utfordrende for muttern på 75, men hun tok utfordringene på strak arm. Etterhvert kom vi opp til liene under Ljosånuten hvor mutter og fatter valgte å vente mens ungene og jeg tok turen videre.
Dermed løp ungene opp til Ljosånuten, som de trodde var målet, men jeg pekte videre innover til Sveigefjell. Dermed bar det over flere lurenuter før vi så hovedtoppen. Amalie hadde løpt såpass mye over alt som var av småknauser så hun begynte å bli litt sliten og det under 100 m fra toppen. Dermed ventet jeg sammen med henne, mens Adrian løp opp på toppen og tilbake.
Så var det min tur til å løpe til toppen og tilbake. Utrolig flott utsikt innover langs Bitdalsvatnet og videre innover fjellheimen.
Ned igjen til gamlingene og full strekk i lyngen etter en matbit. Herlig!
Litt vading i "brebekken" ble det også før vi rolig tuslet nedover til bilen.