Higravtinden - Hadsel og Vågan, 299/404 (20.07.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Higravtinden (1,146m) 20.07.2019
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 20.07.2019
Visits of other PBEs Higravtinden p-plass (30m) 20.07.2019

Dagens turmål var Higravtinden. Jeg var litt spent på hvordan det skulle gå, men hadde snakket med Snorre og Hannah som begge hadde vært der og mente at det ikke skulle være noe problem for meg å gå den alene. Kjørte til Higravtinden p-plass som ligger like bak Eide samfunnshus der jeg parkerte bilen. Strålende vær i dag også, sol fra blå himmel og veldig god temperatur. Fra parkeringsplassen fulgte jeg skogsbilveien som starter på parkeringsplassen og som tar en skarp venstresving der det er ett gjerde med en port man må forsere. Etter ett lite stykke tar man til høyre og følger sti opp mot fossen. Jeg gikk helt opp til fossen og der gikk det en sti opp bratt på venstre side. Tydelig sti å følge som slynger seg bratt opp på venstre side av elva før den krysser elva ett stykke opp i lia på 350 moh og fortsetter på høyre side. Stort sett grei å tydelig sti å følge helt til den bratte snørenna som startet på ca 700 moh. Jeg hadde med meg stegjern og isøks, men snøen var såpass myk at jeg ikke trengte å bruke stegjernene, greide fint å få fotfeste uten, men hadde isøksa i hånda som ekstra støtte. Etter å ha kommet meg opp snørenna var det litt stigning i stein/sand før jeg måtte krysse ett bratt snøfelt som var uproblematisk på dagens føre og så var det noen meter igjen i grus før jeg kom til toppen av skaret. Stien videre til Higravtinden går til venstre her. Var tydelig sti å se i den løse grusen før jeg kom opp på fast fjell igjen på ryggen av Higravtinden. Det var lettgått det siste stykket til fortoppen. Var veldig spent på veien videre til toppunktet da jeg hadde lest at det kunne være litt tricky spesielt for de som ikke har lange bein. Det var greit å finne hvor jeg skulle gå ned i kløfta, til høyre for varden på fortoppen. Relativt greit å komme ned her, og veien videre gav seg nesten selv, var en liten varde som markerte rett retning, og må gå på venstre side av toppen før man kommer til renna som fører opp til topps. Var lagt ut tausstump ett sted som man kunne bruke. Er nok en fordel å være litt lang, noe jeg ikke er, men greide å komme meg opp om enn ikke på spesielt elegant vis, men angret litt på at jeg ikke hadde lagt igjen sekken på fortoppen, for den kom litt i veien, spesielt på nedveien. Klyvinga føltes ikke eksponert, og gikk heldigvis bedre enn jeg hadde fryktet. Brukte 2,5 time opp til toppen av Higravtinden. Utrolig fin utsikt og jeg hadde toppen helt for meg selv, i det fine været. Jeg satt en times tid på toppen og nøt livet før jeg begynte på tilbakeveien. Som forventet litt mer kronglete å komme ned renna enn opp, men det gikk greit. Samme vei tilbake til bilen med unntak av en liten avstikker til bekken for å fylle på vann og ved fossen nede ved stistart gikk jeg ikke ned til fossen men fulgte en sti som gikk rett frem her, ikke mange metrene i forskjell på de to stiene. Var tilbake til bilen etter fem timer og 20 minutt inkludert en times pause på toppen.

Fossen der stien går opp bratt til venstre
Den bratte snørenna jeg gikk opp
Stein og løs grus samt ett snøparti som må krysses før man kommer til skaret
Utsikt mot varden på Higravtinden fra fortoppen
Klyving må til for å komme seg opp her
Higravtinden
Utsikt ned mot Eide/Laupstad

Grattis!

Written by SturlaS 20.07.2019 19:04

Grattis med fullført Lofoten og 50% Nordland!

Fikk du utnytta snørenna?

Sv: Grattis!

Written by Sola19 22.07.2019 18:37

Tusen takk Sturla!

Fikk utnyttet den, men ikke like elegant som deg vil jeg tro :)