Skreikampen (18.07.2019)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Start point Skreikampen parkeringslomme (404m)
Endpoint Skreikampen parkeringslomme (386m)
Ascents Skreikampen (698m) 18.07.2019
Visits of other PBEs Skreikampen utsikt (683m) 18.07.2019
Skreikampen stistart parkeringslomme (400m) 18.07.2019

Jeg var litt stiv og støl i beina etter turen til Mugnavia Rasletingenmandag, så jeg følte jeg måtte ut og tråkke litt for å få løst opp musklene. Valgte en lokal høyde ikke så langt fra hytta, Skreikampen i Eidsvoll kommune.

Turen oppover starter ganske bratt, så beina fikk kjørt seg umiddelbart. Men dette er likevel en barnevennelig tur opp siden turen ikke er spesielt lang.

Ett stykke opp ser du ett skilt som sier "Utkikkspunkt" med pil mot høyre. Det er vel verdt å ta turen ut der, det er 350 (GPS)meter en vei. Du får en knallflott utsikt mot Tangen/Stange og ned til Minnesund.

På "Skreikampen utsiktspunkt" får du flott utsikt mot Tangen/Stange, Espa (boller) og ned til Minnesund. Bikkja klorer seg fast i steinen i den friske brisen. Vel verdt de 350 meterne bort.

Stien videre opp mot toppunktet er mye slakkere og føles mer som en tur i skogen. Og med litt sol som gløtta frem i ny og ne, og litt bris som tørket svetten av panneluggen, gikk turen opp på litt over timen.

Vel oppe var det bare å legge ned sekken, signere boka og så rusle rundt oppe på toppen og nyte utsikten. Skog og flere topper vestover, men fantastisk flott nordover, østover og sørover. Imponerende flott utsikt.

Og så, før nedturen kan starte, obligatorisk kjeks og vanninntak for meg bikkja.

Vann så klart... og så kjeks... noen nødvendigheter må man skape seg på tur.

Etter å ha tatt inn alle de flotte synsinntrykkene på toppen startet nedturen. Vi valgte å ta turen via Haralé. Den starter veldig bratt, noe kjeitete på steiner i ett parti, men etter en drøy kilometer eller så blir det lettere å gå. Fin skogssti, som betyr begrenset utsyn mot Mjøsa på grunn av trærne.

På vei ned fant vi også ei gruve, men uten skikkelig lampe var det lite aktuelt å ta den i nærmere øyesyn.

Ett stykke ned fra Skreikampen finner man en lett tilgjengelig gruve. Siden jeg ikke hadde skikkelig lampe med, så droppet jeg videre utforskning.

Den siste stigningen før du kommer opp til hovedstien igjen kan du ta en snarvei gjennom en "dal" fremfor å fullføre stigningen. Da kommer du kjappere ut på stien ned til parkeringen. Jeg droppet det i dag da det sto en del sau der og jeg hadde med bikkja.

Alt i alt en knallfin tur til en flott topp med nydelig utsikt. Barnevennelig, først og fremst fordi det ikke er langt. Anbefaler hovedstien både opp og ned med barn som ikke er for turglade da du får noen høydemeter opp igjen på slutten av Haralé-runden som kanskje ikke faller helt i god jord =)

Jeg hadde gangtid på 1 time og 27 minutter inkludert avstikker til utkikkspunkt, så dette er ikke noen "fæl tur"...