Hatten (18.07.2019)  6

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Ascents Hatten (850m) 18.07.2019 12:57
Visits of other PBEs Fjellvatnet p-plass (160m) 18.07.2019 11:16
Hatten var en topp jeg hadde tenkt på lenge.Det ville vært perfekt med en tur opp dit hvis man var på tur nordover i et flott sommervær.Idag var muligheten der.Stian og jeg hadde kjørt opp fra Trøndelag og overnattet på Fauske.Hadde sjekka værmeldinga noen dager i forveien så vi var klar for en fin fjelltur i dag.Fant oss en grei parkering ved Jarbruelva noe som skulle vise seg å være en perfekt plass.Gikk det første stykket langs skogsveien før stien startet.Trærne som var brutt ned av snøskred i vinter var fjernet så de var ikke til hinder i stien lengre.Greit å gå tross veldig fin sand i stien og helt opp til 550 moh.før vi fikk skikkelig fjell under skoene.Oppe på aksla åpnet det seg en fantastisk utsikt nordover.Kom etter hvert opp til stigen som var fastmontert der oppe.Flott tiltak det! Vi var dagens første bestigere her i dag men det kom stadig flere oppover så det er tydelig en populær topp å det skjønner jeg godt.En FANTASTISK utsikt over Vestfjorden og Lofoten,Tysfjorden og Hamarøy (Steigen).Det ble en fin og god rast på toppen med en del fotografering i det fine været.Nedturen gikk forholdsvis raskt men vi måte holde litt avstand til hverandre da den tørre (beach) sanden hvirvlet opp som en sandstorm.Det var godt å komme ned til bilen og få seg en vask i elva da både sekker og personer var helt nedstøvet.En skikkelig 6 er topp dette her så nå var det bare å starte på turen videre til
..Tromsø. Stor takk til Stian i dag som var med.
Der ligger Hatten som blir dagens topptur.
Oppe i Kvantoskardet har noen vært med motorsaga og ryddet stien.Flott!
Skulle tro det var sand fra Sahara :)
Da har vi kommet opp til aksla hvor du kan gå til Bjørnkjeften...........
.....å så får du DEN fantastiske utsikten her med toppen av Hatten til venstre.
Ned mot Bognes og Tysfjorden.
Mot øst.Frostisen og Stetind.
Stetinden 1391 moh. med sitt flate topp platå er kåret til Norges nasjonalfjell.Presttinden 1335 moh. til høyre for Stetind.
Ned mot Sørvika og Tiltvika med sine fine strender.
Greit med stige i dette partiet like før toppen.
På toppen og det gir en herlig følelse i kroppen når man får en slik utsikt over den Nordnorske naturen.
Toppvarden.Til høyre går Hellmofjorden inn mot Svenskegrensa hvor Norge er på sitt "smaleste"
Panorama mot Tysfjorden.
Panorama mot Lofoten og Hamarøya.
Mot sør.
Nonstadtinden 700 moh. ligger nærmest her så bak ligger..............
Vestre Skartind 693 moh. og Tilthotnet 590 moh. kan vel være litt av en utfordring å bestige.
Møysalen 1264 moh. er det høyeste fjellet på Hinnøya.
Det er mye fjell på Hamarøya.
Mot øst ligger Frostisen og Frostistinden 1722 moh.
Fergene går konstant til og fra Bogneset.
Da har nedturen startet.Bjørnkjefte blir ikke besøkt denne gangen.
Det var godt med en forfriskende "vask" i elva etter en varm og støvete men FANTASTISK TUR !!!!
Dronefoto fra Årets flotteste topptur.