Runddans rundt Beerenbergkrateret (23.06.2019)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Fortoppen (2,255m) 23.06.2019
Nordvestre Humpekul (2,210m) 23.06.2019
Sørøstre Humpekul (2,212m) 23.06.2019
Wordietoppen (2,205m) 23.06.2019

Kl.1615 starter turen og vi begynner å gå oppover Ekerolddalen og mot Beerenberg. Fra havnivå skal vi gå helt opp til 2000 meter og enda litt til. I starten går vi i et veldig mosekledd område. Tåka ligger tykk som grøt og nærmest stenger oss inne. Så beveger vi oss over på snø og etterhvert er vi på Kronprins Olavs Bre. Vi går på rekke og rad. Blikket mitt er vendt rett ned i snøen og jeg fokuserer bare på å sette den ene foten foran den andre og følge sporene i snøen. Innimellom ser jeg på klokka. Den passerer to, tre og fire timer. Vi regner med å være ved Nuntaken etter 5-6 timer og før vi kommer så langt handler det bare om å gå. Plutselig befinner vi oss over tåka. Over oss er det blå himmel og vi får vårt første møte med både Nuntaken og kraterkanten. Stemningen i gruppa endrer seg brått og blir umiddelbart til det bedre. Vi jubler og tar bilder og får påfyll av ny energi. Nuntaken er bare 300-400 meter unna oss og tempoet blir høyere. Men Nuntaken kommer ikke nærmere, tvert i mot, det føles ut som om den bare flytter seg lengre unna. Det viser seg at det som bare føltes ut som noen få hundre meter unna i virkeligheten er 3,5 km. Men vi kommer oss fram til Nunataken til slutt, klokka viser da 2100. Her fyrer vi i gang Jetboilene vi har med oss og smelter snø til påfyll av drikke og til RealTurmat.

Kl. 0100 er vi kommet opp til kraterkanten.Det første møtet blir både helt magisk og nokså overveldende! Midnattsola bader i tåkehavet under oss og snø og is omkranser toppene rundt krateret og lager dramatiske formasjoner. Her er vi helt alene og akkurat nå føles det som om det er bare oss på hele Nord-Atlanteren. Det er lite som minner om vulkan, synes jeg, for også selve krateret er fylt opp av bre og snø. Vi knyter oss ut av tauet og tar på oss stegjern før vi går mot Beerenbergs høyeste topp, Haakon VII topp (2277 moh). Vi får med oss flere sekundærtopper på veien. Sørøstre Humpekul (2212 moh), Nordvestre Humpekul (2210 moh) og Fortoppen (2255 moh) passeres på veien. Her er det enkelt å ta seg fram, det er bare å gå. Kl. 0200 er vi alle på toppen av Haakon VII topp. Vi flagger og jubler.

Les mer om turen og se flere bilder på www.turdagboken.com.

Tidenes tur!!!

Written by Øyvindbr 19.07.2019 17:51

Det var nettopp det det var, den turen vår i 2011! Glemmer aldri åpenbaringen da kraterkanten ble nådd, det var så enormt og samtidig overjordisk vakkert. Uansett tror jeg mange har lett for å undervurdere Beerenberg, kun en vulkan i havgapet. Men den som har vært der forstår absolutt alt! Og ja, det må jo være verdens vakreste vulkan siden den kun ser ut som en vulkan fra havet. Det er nettopp det at den røykfylte åpningen er erstattet med et digert brebasseng med en snøegg-hestesko rundt som er Beerenbergs magi. :)

Takk for bilder og film!!