Løpetur rundt Tarlebøvannet og over Rundemanen (16.07.2019)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Haukelandsbakken (150m)
Endpoint Haukelandsbakken (150m)
Characteristic Jogging
Ascents Blåmanen SØ (505m) 16.07.2019
Rundemanen (568m) 16.07.2019
Midtfjellet (510m) 16.07.2019 20:08
Ranen (498m) 16.07.2019 20:08
Rundemanen sett fra Ranen (498 m.o.h.). Til venstre i bildet sees veien fra Tarlebøvatnet opp til Rundemanen. Litt utenfor høyre billedkant er sola i ferd med å gå ned.

Det ble nok en løpetur over Bergens-fjellene, der jeg la inn et par omveier i forhold til min sedvanlige løpsrunde, for å samle opp noen flere PBE'er, riktignok gørnne sådanne. [For de som måtte være nye i Peakbook: en PBE er et Peakbook element. Fjelltopper med primærfaktor på mer enn 100 meter er i Peakbook avmerket med rød kartnål, mens fjelltopper med primærfaktor på mindre enn 100 meter er avmerket med grønn kartnål. En grønn PBE er med andre ord en knaus eller fjelltopp med PF < 100 m].

Tarlebøvatnet sett fra eggen opp mot Såtene. Det skarpe lyset fra sola gjør at partiet oppe til venstre blir "brent". Skyggene i resten av bildet lar seg korrigere i Adobe, men det "brente" partiet lar seg ikke korrigere.

Jeg løp den vanlige veien bort til demningen i Ulriksdalen, så videre innover langs Svartediket, og opp Våkendalen til Tarlebødammen. Herfra pleier jeg vanligvis å krysse elva og løpe opp på venstre side av demningen, men denne gangen tok jeg istedet en sti jeg har lagt merke til opp på høyre side av demningen. Stien følger en åsrygg, og det er bratt oppover der, men ikke verre enn at det lar seg gjøre å jogge i et rolig tempo, og finfin trening er det jo å løpe i slikt terreng. Jeg stoppet på én knaus underveis for å ta et par bilder av Tarlebøvatnet fra denne vinkelen, men sola stod lavt i nordvest såpass seint på kvelden, så motlyset gjorde at det ikke ble noe godt bilde. Jeg fortsatte videre oppover, og endte oppe på Såtene, en liten åsrygg som skiller Langelivatnet fra Våkendalen og Hardbakkedalen.

Utsikt fra eggen mellom Tarlebødammen og Såtene mot Ulriksdalen og Svartediket. Løvstakken i det fjerne.

Fra Såtene tok jeg en sti som går nordøstover til ei hytte som kalles Grevbu, og derfra sørøstover mot Vardegga. Halveis opp mot Vardegga, fikk jeg øye på en nesten gjengrodd sti som gikk opp til venstre, og så tok jeg denne i stedet, og endte på Vardegga akkurat der stien over Vidden begynner å gå nedover mot Øvre Jordalsvatnet. Jeg krysset demningen der bekken fra Øvre Jordalsvatnet renner ned mot Tarlebøvatnet. Stien videre herfra mot Rundemanen går langs Øvre Jordalsvatnet og deretter gjennom Jordalsskaret, men i dag tok jeg i stedet veien oppom Midtfjellet (510 m.o.h.). Dette er et annet "midtfjell" enn det som ligger mellom Fløyen og Blåmanen. Man skimter mange steder at det nok har godt noen stier oppå der også en gang i tiden, men i dag er de gjengrodde. Jeg forsøkte å løpe/jogge her også, siden det var løpetur jeg var på, men terrenget var ulendt, og det var vanselig å holde noe særlig til tempo. Jeg stoppet stevis også for å ta litt bilder, hvilket ytterligere reduserte gjennomsnittsfarten jeg hadde på turen.

Ved varden på høyeste punktet på Såtene, rett ved Langelivatnet.

Fra Midtfjellet (510) bar det ned til hovedstien gjennom Jordalsskaret, og så var det bare å løpe på i retning Rundemanen. Da jeg var på høyde med Ranen, endret jeg kurs i retning denne toppen for å ta turen oppom denne også. Fra Ranen er det fin utsikt ned mot Jordalsvatnet og Eidsvågen, og igjen stoppet jeg opp og tok litt bilder, før jeg tok meg ned igjen til stien jeg nettopp hadde vært på, og fulgte denne til der den møter veien som kommer opp fra Tarlebøvatnet på vei til Rundemanen. Jeg løp opp der. Etter å ha vært bortom PBE'en på Rundemanen, løp jeg denne gang snarveien som løper ned i dalføret der Store og Lille Tindevatnet ligger, og løp så mellom de to vannene, en trasé jeg mange ganger har tenkt på, men ikke løpt eller gått før nå. Det gikk imidlertid en helt OK sti mellom Store og Lille Tindevatn, og dette er dermed en sti jeg kan komme til å benytte flere ganger.

Langelivatnet og Såtene. Ulriken sees i bakgrunnen til venstre og inn mot midten av bildet. Fjellet til høyre i bakgrunnen er Blåmanen. I åpningen mellom Ulriken og blåmanen sees Løvstakken.

Jeg endte opp ved demningen i sørøstre ende av Store Tindevatnet, og fulgte derfra Blåmansvegen ned til sørøst-toppen av Blåmanen. Herfra kunne jeg se ned på Lørdagsknausen, og egentlig hadde jeg tenkt med videre ned dit, men det begynte å bli mørkt, og veien ned til Lørdagsknausen så ut til delveis å gå gjennom skog, så jeg bestemte meg for heller å ta den knausen en annen gang. Jeg fulgte blåmansveien ned til Brushytten, og fortsatte nedover mot Fløyen. I dag valgte jeg å løpe forbi veien jeg vanligvis tar ned mot Skomakerdiket, og tok til venstre litt lengre ned i stedet, med tanke på å ta turen oppom Torrfjellet også. Plutselig dukket det opp et skilt hvor det faktisk stod skiltet til Torrfjellet; jeg fulgte dette, og endte opp på et slags utkikkspunkt. Vel hjemme, når jeg hadde lastet over gpx-fila fra turen til Peakbook, oppdaget jeg imidlertid at jeg slett ikke hadde vært på Torrfjellets høyeste punkt. For å komme dit måtte jeg ha gått i motsatt retning av det skiltet hadde vist. Men slik er det: Skiltene viser gjerne veien til utkikkspunkt eller severdigheter, og det er ikke alltid disse er sammenfallende med de høyeste punktene i terrenget.

Tarlebøvannet med Tarlebødammen sett fra Midtfjellet (510).

Fra Torrfjellet fortsatte stien ned til Skomakerdiket, og herfra fulgte jeg veien som vanlig over Knatten ned til Svartediket, og videre hjem til Bergens-leiligheten min. Nå hadde turen vart såpass mange timer, at jeg begynte å bli litt gåen i beina. Jeg hadde derfor ikke lenger noe tempo der jeg mot slutten forsøkte å løpe oppover Haukelandsbakken, men totalt sett var jeg fornøyd med turen, og fornøyd med at jeg faktisk fortsatt klarte å løpe nå på slutten, selv om det gikk litt sakte.

Solnedgang sett fra Ranen (498). Solstrålene speiles i Eidsvågen og i Jordalsvatnet.