Pyttegga - kommunetopp i Norddal og Rauma (17.07.2019)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Pyttegga (1,999m) 17.07.2019 13:50
Visits of other PBEs Reindalseter (710m) 17.07.2019 17:24
Jakobselet (701m) 17.07.2019 17:32

Turrapport dag 1, Reindalseter

Etter en deilig frokost på Reindalseter la vi i vei mot Pyttegga. Vi tok stien mot Pyttbua og funderte på hvordan vi skulle komme oss over elva. Vi hadde nemlig tenkt å runde på høyre siden av Pyttegga. Vi bestemte oss for å gå så langt bak i dalen som mulig for at elva skulle være så liten som mulig. Vi prøvde oss rett nedenfor vannet i dalen, men ga opp. Så prøvde vi på nytt ovenfor vannet, og etter noen forsøk endte det med litt vassing. På vei tilbake fant vi derimot en krysning lenger nede som gikk uten å ta av seg på beina.

Vi gikk ganske lett bakover til skaret uten sti. Litt bratt helt bakerst med krysning på snø. Vel oppe i skaret ser jeg i ettertid at det nok hadde vært best å klyve rett opp ryggen. I stedet valgte vi en slakkere variant mer til høyre. Problemet var at ura var usedvanlig løs. To skritt frem og skli ett tilbake. Vi kom oss likevel opp skråningen og det gikk da lettere mot toppen. Fantastisk utsikt. Utrolig mange ukjente fjelltopper å se, da dette var første besøk i Tafjordfjellene.

Etter en lang rast på toppen bar det tilbake. Denne gangen fulgte vi ryggen mot Pyttbua lenger for å unngå det løseste partiet i ura. Tilbake i skaret var det samme vei ned igjen til Reindalseter for å hente pustemaskinen og lakenposene. Må si det hadde vært fristende å slå seg til, men vi ville spare litt penger og gikk helt ned igjen til bilen og kjørte til hytta vår i Stryn. Var fremme litt utpå natta. Slitne etter en fantastisk dag!

Litt oppover i dalen ser vi Pyttegga for første gang.
Rast med utsikt mot Pyttegga. Sondre gikk ryggen til venstre, og den er svært bratt. Vi burde trolig tatt ryggen til høyre. Men vi rundet alt.
Enda lenger bak i dalen. Ser nå nedover dalen mot vest.
 Vi har kommet gjennom skaret og runder Pyttegga. Ser tilbake mot skaret og Høgstolen.
Endelig oppe! Ser østover
Utsikt mot nordvest.
Halvor tror han ser noe kjent, og peker mot nordøst.